Reclame Code Commissie – Suit Supply wel/niet vrouwonvriendelijk – Belgen verbieden deel campagne

Reclame Code Commissie – Suit Supply wel/niet vrouwonvriendelijk

Het was er natuurlijk even op wachten, maar inmiddels heeft de Reclame Code Commissie ook een klacht ontvangen in verband met de nieuwe “Shameless”campagne van Suit Supply. Frappant is altijd om te zien dat campagnes in Nederland zelden vrouwonvriendelijk zijn. Ook in deze zaak blijkt maar weer dat we in Nederland de uiterste randjes mogen opzoeken. Daar denken onze Belgische vakbroeders duidelijk anders over.

De nieuwe campagne van Suit Supply is weer spraakmakend en binnen no-time lagen er dan ook drie klachten bij de Reclame Code Commissie (RCC). Kern van deze klachten was dat de reclame uitingen in strijd zouden zijn met de goede smaak, het fatsoen en/of de openbare zeden. De RCC wijst deze klachten ook dit keer weer af.

De Commissie stelt vast dat er verschillend gedacht kan worden of deze reclame voor mannenkleding, die duidelijk seksueel getint is, in het licht van de Reclame Code wel toelaatbaar is. Het (winkelend) publiek kan namelijk op staart onverhoeds met de reclame-uitingen geconfronteerd worden (maar dat is logisch bij een abri campagne). Maar de Commissie vindt toch dat de verwijzing naar seksualiteit in geen van de drie uitingen dusdanig is, dat daarbij de grenzen van goede smaak, fatsoen of goede zeden worden overschreden.

Voor zover de klacht vrouwonvriendelijk zou zijn, overweegt de Commissie dat “de wijze waarop de man en de vrouw in verschillende uitingen zijn afgebeeld, niet getuigt van gebrek aan respect jegens de vrouw”. Hieruit blijkt maar weer hoe subjectief deze uitspraken eigenlijk zijn.

Maar blijkbaar is dit denken geen algemeen gemeengoed geworden. Zo oordeelde onze Belgische vakbroeders over dezelfde campagne dat de beelden niet door de beugel konden. Vier foto’s moesten van de website omdat de foto’s de waardigheid van de vrouw aantasten. De JEP (de Jury voor Ethische Praktijken en inzake Reclame) reageerde hiermee op een klacht van de “Vlaamse Kristelijke Arbeiders Vrouwenbeweging”. De JEP vindt dat de vrouwen in de advertenties voor mannenkleding als lustobject worden afgebeeld. Zoals ik al zei, het blijft een subjectieve afweging als het gaat over zaken in het kader van goede smaak, fatsoen en/of openbare zeden.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje