De nieuwe campagne van Suit Supply is weer spraakmakend en binnen no-time lagen er dan ook drie klachten bij de Reclame Code Commissie (RCC). Kern van deze klachten was dat de reclame uitingen in strijd zouden zijn met de goede smaak, het fatsoen en/of de openbare zeden. De RCC wijst deze klachten ook dit keer weer af.
De Commissie stelt vast dat er verschillend gedacht kan worden of deze reclame voor mannenkleding, die duidelijk seksueel getint is, in het licht van de Reclame Code wel toelaatbaar is. Het (winkelend) publiek kan namelijk op staart onverhoeds met de reclame-uitingen geconfronteerd worden (maar dat is logisch bij een abri campagne). Maar de Commissie vindt toch dat de verwijzing naar seksualiteit in geen van de drie uitingen dusdanig is, dat daarbij de grenzen van goede smaak, fatsoen of goede zeden worden overschreden.
Voor zover de klacht vrouwonvriendelijk zou zijn, overweegt de Commissie dat “de wijze waarop de man en de vrouw in verschillende uitingen zijn afgebeeld, niet getuigt van gebrek aan respect jegens de vrouw”. Hieruit blijkt maar weer hoe subjectief deze uitspraken eigenlijk zijn.
Maar blijkbaar is dit denken geen algemeen gemeengoed geworden. Zo oordeelde onze Belgische vakbroeders over dezelfde campagne dat de beelden niet door de beugel konden. Vier foto’s moesten van de website omdat de foto’s de waardigheid van de vrouw aantasten. De JEP (de Jury voor Ethische Praktijken en inzake Reclame) reageerde hiermee op een klacht van de “Vlaamse Kristelijke Arbeiders Vrouwenbeweging”. De JEP vindt dat de vrouwen in de advertenties voor mannenkleding als lustobject worden afgebeeld. Zoals ik al zei, het blijft een subjectieve afweging als het gaat over zaken in het kader van goede smaak, fatsoen en/of openbare zeden.