Slagzinnengevecht tussen Merci en Leonidas

Slagzinnengevecht tussen Merci en Leonidas

1965 komt Storck (de Duitse fabrikant van Merci) met het briljante idee om chocola specifiek als geschenk in de markt te zetten. Chocola voor vrienden/ familie om ze een keer te bedanken. De commercials eindigen daarom steevast met de pay-off: “Merci, dat jij er bent” (of vergelijkbare slogans in andere talen). Door een slogan consequent en langdurig te gebruiken, kan een gebruikelijke zin inburgeren en daardoor worden geregistreerd als merk.

Als Leonidas een campagne start gebaseerd op hetzelfde thema met de slogan: ‘OMDAT JIJ HET BENT” escaleert dit. De rechter oordeelt dat deze slogan een inbreuk is op de bekende slagzin “Merci, dat jij er bent”. De slagzinnen lijken te sterk op elkaar zodat het publiek een verband legt tussen het bekende merk en de nieuwe slagzin. De toevoeging van Leonidas heft dit niet op.

Afgelopen maanden zagen we een vergelijkbaar conflict tussen Bavaria en Your Hosting. Bavaria zocht haar heil in het auteursrecht om een claim te krijgen op de slogan. In eerste instantie won Bavaria, maar het Hof was gelukkig wat wijzer en wees deze claim af omdat bij het auteursrecht andere eisen gelden (de zin was te banaal). Mocht een slagzin (ook vrij banale slagzinnen) van belang zijn en consequent gebruikt worden, vertrouw dan op het merkenrecht in plaats van het auteursrecht en laat de slagzin inschrijven als merk.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje