Het College van Beroep heeft afgelopen maand uitspraak gedaan of de Tv-commercial en YouTube film voor Remia’s Amerikaanse BBQ saus wel toelaatbaar zijn. De commercial is een miniactiefilm met een hoofdrol voor Sylvester Stallone en Jan Kooiman. Als Jan Kooijman tijdens de lunchpauze een groentespies pakt, grijpt Stallone hem bij de arm en zegt: “Waar ben je mee bezig knul? Hiermee win je de oorlog niet”. Na een aantal spectaculaire vechtscènes gaan Stallone en Jan aan tafel zitten. Als ze beiden een bord met een stuk vlees krijgen waarop saus wordt gedaan, zegt Stallone: “Als je moet vechten als een tijger, eet dan niet als een konijn” en “Als je wilt acteren als een man, moet je ook eten als een man”.
Op YouTube krijgt de campagne een vervolg met de video: Komt de Nederlandse man nog wel op voor zijn mannelijkheid? Met een verborgen camera worden mannen gefilmd die in een Argentijns grilrestaurant te horen krijgen dat het die avond ladies night is. Ze kunnen geen vlees bestellen alleen salades. De mannen die naar aanleiding hiervan vertrekken krijgen de beoordeling ‘approved’, de mannen die salade bestellen ‘failed’. Op het eind is er een link naar de website actlikeaman.nl waar een pakket sauzen te winnen is.
Er volgt direct een klacht bij de Reclame Code commissie. De commercial getuigt van slechte smaak want het benadrukt dat vlees eten mannelijk is. Het is onfatsoenlijk om groente etende mannen neer te zetten als konijnen. De campagne is nodeloos kwetsend voor vegetariërs en veganisten en bevat seksistische, stigmatiserende en onware uitspraken.
De RCC als het College van Beroep wijzen de klacht af. De wijze waarop Remia haar BBQ sauzen aanprijst, is wegens het duidelijk absurdistische en humoristische karakter niet in strijd met de Reclame Code. Ook de YouTube video is een overduidelijke grap en niet bedoeld om vegetariërs te beledigen. De reclames zijn daarom niet in strijd met de goede smaak en het fatsoen en ook niet nodeloos kwetsend.
Klagers kunnen simpel, gratis en gemakkelijk een klacht indienen bij de RCC. Op zich goed natuurlijk, maar misschien is de drempel toch te laag. Een groot deel van de klachten schijnt namelijk door een beperkt aantal mensen ingediend te worden, juist omdat de drempel zo super laag is. Adverteerder moeten die klachten wel serieus nemen en de nodige kosten maken om niet onterecht te worden veroordeeld. Wordt het daarom geen tijd om de regeling iets aan te passen? Mogelijk neemt het aantal onzinnige klachten snel af als er een kleine vergoeding wordt gevraagd bij de indiening. Die vergoeding is de klager kwijt als de klacht wordt afgewezen. Bijkomend voordeel: het geeft ruimte aan absurdistische reclames en dat houdt het reclameblok wel zo leuk. Bron: YouTube: Remia commercial