De mannelijkheid van Jan Kooijman – klagen bij de Reclame Code Commissie

Remia sauzen commercial Jan Kooijman kwetsend voor vegetariërs

Iedereen die vindt dat een bepaalde reclame-uiting niet door de beugel kan, kan een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie. Vaak draait het om de vraag of de reclame misleidend is of in strijd met de goede smaak of het fatsoen. De drempel om een klacht in te dienen, is super laag. De klager hoeft alleen online een simpel formulier in te vullen. Er zijn geen kosten aan verbonden. Gevolg: een veelvoud van klachten wordt ingediend waarbij de vraag soms opkomt, schiet deze online klachtentool niet zijn doel voorbij? Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC-kranten.

Het College van Beroep heeft afgelopen maand uitspraak gedaan of de Tv-commercial en YouTube film voor Remia’s Amerikaanse BBQ saus wel toelaatbaar zijn. De commercial is een miniactiefilm met een hoofdrol voor Sylvester Stallone en Jan Kooiman. Als Jan Kooijman tijdens de lunchpauze een groentespies pakt, grijpt Stallone hem bij de arm en zegt: “Waar ben je mee bezig knul? Hiermee win je de oorlog niet”. Na een aantal spectaculaire vechtscènes gaan Stallone en Jan aan tafel zitten. Als ze beiden een bord met een stuk vlees krijgen waarop saus wordt gedaan, zegt Stallone: “Als je moet vechten als een tijger, eet dan niet als een konijn” en “Als je wilt acteren als een man, moet je ook eten als een man”.

Op YouTube krijgt de campagne een vervolg met de video: Komt de Nederlandse man nog wel op voor zijn mannelijkheid? Met een verborgen camera worden mannen gefilmd die in een Argentijns grilrestaurant te horen krijgen dat het die avond ladies night is. Ze kunnen geen vlees bestellen alleen salades. De mannen die naar aanleiding hiervan vertrekken krijgen de beoordeling ‘approved’, de mannen die salade bestellen ‘failed’. Op het eind is er een link naar de website actlikeaman.nl waar een pakket sauzen te winnen is.

Er volgt direct een klacht bij de Reclame Code commissie. De commercial getuigt van slechte smaak want het benadrukt dat vlees eten mannelijk is. Het is onfatsoenlijk om groente etende mannen neer te zetten als konijnen. De campagne is nodeloos kwetsend voor vegetariërs en veganisten en bevat seksistische, stigmatiserende en onware uitspraken.

De RCC als het College van Beroep wijzen de klacht af. De wijze waarop Remia haar BBQ sauzen aanprijst, is wegens het duidelijk absurdistische en humoristische karakter niet in strijd met de Reclame Code. Ook de YouTube video is een overduidelijke grap en niet bedoeld om vegetariërs te beledigen. De reclames zijn daarom niet in strijd met de goede smaak en het fatsoen en ook niet nodeloos kwetsend.

Klagers kunnen simpel, gratis en gemakkelijk een klacht indienen bij de RCC. Op zich goed natuurlijk, maar misschien is de drempel toch te laag. Een groot deel van de klachten schijnt namelijk door een beperkt aantal mensen ingediend te worden, juist omdat de drempel zo super laag is. Adverteerder moeten die klachten wel serieus nemen en de nodige kosten maken om niet onterecht te worden veroordeeld. Wordt het daarom geen tijd om de regeling iets aan te passen? Mogelijk neemt het aantal onzinnige klachten snel af als er een kleine vergoeding wordt gevraagd bij de indiening. Die vergoeding is de klager kwijt als de klacht wordt afgewezen. Bijkomend voordeel: het geeft ruimte aan absurdistische reclames en dat houdt het reclameblok wel zo leuk. Bron: YouTube: Remia commercial

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje