Reclameverbod op parodie Maria’s Onbevlekte Ontvangenis- satire Antonio Federici wederom te gortig.

Reclameverbod op parodie Maria’s Onbevlekte Ontvangenis- satire Antonio Federici ijs wederom te gortig.

Terwijl de paus op tournee is door Engeland en de harten van de Engelsen probeert te veroveren, vereren de Engelse katholieke zich kranig om Maria heilig te houden. De meest recente campagne voor Antonio Federici ijs zou een belediging zijn voor de praktiserende katholieken. De Advertising Standards Authority (de Britse Reclame Code Commissie) heeft de advertentie hierop verboden.

Antonio Federici heeft inmiddels naam gemaakt met haar beruchte en licht satirische advertenties. Campagnes die de tongen los maakt want ook de advertentie van vorig jaar werd al verboden. Toen leken een Non en een Broeder elkaar boven wat ijs een kus te willen geven.

Dit keer werd gekozen voor het thema “Immaculately conceived”. We zien dit keer een hoog zwangere non, lepelend aan het zalige ijs. Heel toepasselijk zo vlak voor de komst van de Paus. Alhoewel onbevlekt ontvangen verwijst naar de geboorte van Maria en niet naar de geboorte van Jezus kreeg ook deze campagne de volle laag. De keurige lezers  van het tijdschrift de Lady konden er de humor niet van inzien en diende een klacht in (in totaal 8 stuks), omdat de advertentie beledigend is voor praktiserende katholieken.

Antonio Federici betoogde dat het idee van onbevlekt ontvangen verwijst naar de manier waarop het beste ijs gemaakt wordt. Het is een heilige plicht voor het bedrijf het beste ijs te maken, vandaar het besluit om religieuze afbeeldingen te gebruiken. Daarnaast wilden zij op een satirische humoristische manier een verwijzing maken naar de houding van de kerk voor wat betreft sociale vraagstukken. De 8 klagers waren dan ook volstrekt niet representatief en vrijheid van meningsuiting zou moeten zegevieren.

De ASA oordeelde dat advertenties niet aanstootgevend moeten zijn. De basis ligt hier in artikel 5.1; de fatsoensnormen, waarbij vooral gelet moet worden op hoe er wordt ingespeeld op: ras, religie, geslacht, seksuele geaardheid of een handicap. Het gebruik van een zwangere non met de koppeling naar Onbevlekte Ontvangenis “wordt waarschijnlijk gezien als een verstoring en een bespotting van de overtuiging van rooms-katholieken”. Het gebruik van dergelijke afbeeldingen is daarom aanstootgevend voor lezers. Dat er maar weinig klachten zijn, werd afgedaan met de veronderstelling dat de advertentie ook maar in een paar bladen heeft gestaan. De advertentie mag dan ook niet meer in haar huidige vorm worden opgenomen.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje