Humor in vergelijkende reclame toegestaan; gebruik OXXIO mannetje in NL.Energie commercial

Humor en vergelijkende reclame

In de zomercommercial van NL Energie, speelt het OXXIO karakter een hoofdrol dit keer. De telefoniste van NL Energie heeft het bijzonder druk en krijgt allemaal telefoontjes achter elkaar. “Zo, lekker druk. Logisch met die megakorting. Dat wil iedereen wel”. Dan steekt het OXXIO mannetje zijn hoofd om de deur “Pardon, mag ik ook overstappen naar jullie?” "Natuurlijk. Stap ook over naar de Nederlandse Energie Maatschappij".

Geen zuivere vergelijkende reclame stelt een klager. In de commercial probeert NL Energie namelijk klanten te werven door de concurrent belachelijk te maken. De producent wil namelijk zelf ook willen opstappen. De klacht die bij de Reclame Code Commissie wordt ingediend, wordt dit keer echter afgewezen.

Is gebruik van zo’n typetje nu wel direct vergelijkende reclame? Ja, dat wel. Onder vergelijkende reclame valt iedere vorm van reclame waarbij de concurrent (of de diensten daarvan) uitdrukkelijk of impliciet genoemd worden. In deze commercial wordt het typetje (of iets dat er heel sterk op lijkt) gebruikt. Die vraagt of die mag overstappen, dus dit is vergelijkende reclame .

Volgens de klager is de commercial niet geoorloofd omdat OXXIO hierin belachelijk wordt gemaakt en de adverteerder zich kleinerend uitlaat over OXXIO. Dat is de RCC niet met de klager eens. De consument zal de commercial juist als humoristisch zien. De commercial laat zich ook niet denigrerend uit over de concurrent. Volgt afwijzing van de klacht.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje