Geen zuivere vergelijkende reclame stelt een klager. In de commercial probeert NL Energie namelijk klanten te werven door de concurrent belachelijk te maken. De producent wil namelijk zelf ook willen opstappen. De klacht die bij de Reclame Code Commissie wordt ingediend, wordt dit keer echter afgewezen.
Is gebruik van zo’n typetje nu wel direct vergelijkende reclame? Ja, dat wel. Onder vergelijkende reclame valt iedere vorm van reclame waarbij de concurrent (of de diensten daarvan) uitdrukkelijk of impliciet genoemd worden. In deze commercial wordt het typetje (of iets dat er heel sterk op lijkt) gebruikt. Die vraagt of die mag overstappen, dus dit is vergelijkende reclame .
Volgens de klager is de commercial niet geoorloofd omdat OXXIO hierin belachelijk wordt gemaakt en de adverteerder zich kleinerend uitlaat over OXXIO. Dat is de RCC niet met de klager eens. De consument zal de commercial juist als humoristisch zien. De commercial laat zich ook niet denigrerend uit over de concurrent. Volgt afwijzing van de klacht.