Misleidende duurzaamheidsclaims Primark

Misleidende duurzaamheidsclaims Primark

Onderzoeken tonen aan dat duurzaamheid een integraal onderdeel is geworden van de consumentenervaring. Merken die hierop inspelen, hebben een concurrentievoordeel. Om misleiding te voorkomen, kwam de ACM met de Leidraad duurzaamheidsclaims. Sinds 2023 is bij de Stichting Reclame Code de Code voor Duurzaamheidsreclame van kracht geworden. Het begrip duurzaam is niet een vast omlijnd begrip, wat in de praktijk tot problemen leidt.

 

Als Primark in haar winkels posters ophangt met teksten als: “Biologisch, gerecycled, duurzaam en betaalbaar katoen”, en “We maken onze kleding circulair. Zodat de wereld blijft draaien”, volgt er een klacht bij de Reclame Code. Onderaan de posters staat een QR-code en in kleine lettertjes dat dit de ambities zijn van het bedrijf in 2027 en 2030.

Klager stelt dat de reclame misleidend is, omdat de indruk wordt gewekt dat de producten nu al hieraan voldoen. Zowel in eerste als in tweede instantie verliest Primark. De reclame is in strijd met de regels door de claims heel groot en prominent weer te geven en in kleine letters te melden dat het om een ambitie gaat. Daarnaast is voor de consument onduidelijk waar ‘biologisch, gerecycled, duurzaam’ en ‘circulair’ voor staan. Duurzaamheidsclaims zijn aantrekkelijk maar hou het helder en concreet!

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje