FIFA slaat oranje babes in de boeien – Ambush marketing tijdens WK-voetbal Zuid Afrika

FIFA slaat oranje babes in de boeien – Ambush marketing tijdens WK voetbal

Bij het WK in Zuid-Afrika gaat het duidelijk om meer dan alleen een potje voetbal. De marketing en sponsoring belangen van de FIFA voeren zelfs af en toe de boventoon. Bavaria, bekend om zijn aanhakende acties bij voetbal evenementen, heeft dit keer de grenzen van het toelaatbare opgezocht met de 30 in oranje gekleurde babes. Tijdens de oefenwedstrijd Nederland-Hongarije mocht Heineken zich al gaan verbijten, dit keer wilde de FIFA niet met zich laten sollen.

De FIFA heeft aangekondigd haar leger juristen te zetten op de laatste ambush actie van Bavaria. Zoals iedereen weet , worden er gratis oranje jurkjes weggegeven bij een hoeveelheid bier. Op deze jurkjes staat werkelijk nergens een merk of een verwijzing naar BAVARIA. Echter door een briljante marketingstrategie weet inmiddels een groot deel van Nederland wel dat de jurkjes van BAVARIA zijn.

Bij de wedstrijd Nederland – Denemarken gaven de dames weer acte de presence. Aanleiding voor de FIFA om keihard in te grijpen. De vrouwen werden na de wedstrijd enige uren vastgehouden op het kantoor van de FIFA (waarbij de dames tevens te verstaan werd gegeven dat men ze mogelijk vast wilde laten zetten). Dat dus allemaal om het dragen van een oranje jurkje zonder enige merkteken. De FIFA komt nu zelfs met de verklaring dat zij “onze advocaten vragen om uit te zoeken of deze actie valt onder verkapte marketing”. Peer Swinkels, directeur van Bavaria, vindt deze reactie van de FIFA „onbegrijpelijk en belachelijk” en hij heeft daar wel een punt als er geen enkel merk of herkomstaanduiding te vinden is op de jurkjes.

Vier jaar geleden ging Bavaria te ver met de oranje lederhosen. Er volgde zelfs een stadionverbod voor de populaire outfit zodat sommige mensen bij binnenkomst dit kledingstuk achterwege moesten laten. De actie werd gezien als ambush/ aanhakende reclame / het ongerechtvaardigd voordeel trekken ten kosten van hoofdsponsor HEINEKEN. Is die situatie nu hiermee te vergelijken. Naar mijn mening helaas wel. Reden, de jurkjes hebben namelijk wel een herkomstaanduiding, het logo van BAVARIA staat er in goud op. Was dit niet zo geweest dan was de situatie nu heel anders geweest. Laten we hopen dat de volgende keer het spel nog beter gespeeld wordt.

De FIFA laat tijdens deze WK duidelijk niet met zich sollen en laat daarom ook twee meisjes arresteren. De zaak wordt na een paar dagen geschikt, maar de FIFA had wel een stevige troef in handen. Ook al staat de naam BAVARIA niet op de jurkjes, dan nog kunnen de jurkjes een reclame boodschap dragen als er een herkomstaanduiding op zit. Helaas stond dus op deze jurkjes het logo van BAVARIA in goud. Naar mijn mening ontzettend jammer, want de grap was, dat door alle hype de jurkjes gewoon zonder logo wel de associatie hadden opgeroepen met Bavaria, maar dat zonder een merk er toch moeilijk gesproken kan worden van reclame voor het biermerk. Daarom alsnog gelijkspel met de hoop dat de volgende zet van Bavaria nog briljanter wordt.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje