Colportage is een bij wet toegestane verkoopmethode die eigenlijk stamt uit de tijd van de veterverkopers. Een verkoopmethode bij wet geregeld om de onwetende consument te beschermen tegen opdringende verkopers. Door onjuiste of ontbrekende informatie of door een agressieve benadering gaan nog steeds vele consumenten in op een aanbod aan de deur waar ze later spijt van krijgen. Praatjes uit de oude doos? Nee, na de encyclopedie- en boekuitgevers hebben vele bedrijven (vooral zij die getroffen worden door het succes van het bel-me-niet register zoals energiebedrijven) de deurbel ontdekt en dit tot grote ergernis van die gewone consument.
De markt is dus rijp voor een bel-niet-aan register. Behoefte genoeg vanuit de markt want een steekproef toont aan dat meer dan 90% van de ondervraagden voor een dergelijk register is, zelf als dit ten koste moet gaan van de goede doelen. Maar de lobby om dit te voorkomen is inmiddels in volle gang. Zo komen de eerste tegen argumenten als “hoe ga je bewijzen dat er iemand langs de deur komt om te verkopen”, argumenten die niets te maken hebben met de bescherming van de consument – maar goede drogredenen zijn om de handel te blijven helpen.
De consumentenbond is nu een offensief gestart om de colportagewet aan te laten scherpen met het voorstel de bedenktijd voor consumenten om terug te komen op de verkoop te verlengen van 8 naar 14 dagen. Laten we hopen dat dit een eerste stap is om thuis niet lastig gevallen te worden door opdringerige verkopers met een voet tussen de deur. Voor zij die niet kunnen wachten, rest er niets anders dan een van de vele bel-niet-aan stickers te bestellen op het internet.