Colportage, verkopen aan deur in de toekomst aan banden met bel-niet-aan register?

Colportage

Colportage, verkoop aan de deur, kan zich weer verheugen in een groeiende belangstelling mede door het succes van het bel-me-niet register (inmiddels ruim vier miljoen aanmeldingen).  Maar niet iedereen is even enthousiast over de vernieuwde  belangstelling voor verkoop aan de deur. Tijd voor een bel-niet-aan register

Colportage is een bij wet toegestane verkoopmethode die eigenlijk stamt uit de tijd van de veterverkopers. Een verkoopmethode bij wet geregeld  om de onwetende consument te beschermen tegen opdringende verkopers. Door onjuiste of ontbrekende informatie of door een agressieve benadering gaan nog  steeds vele consumenten in op een aanbod aan de deur waar ze later spijt van krijgen. Praatjes uit de oude doos? Nee, na de encyclopedie- en boekuitgevers hebben vele bedrijven (vooral zij die getroffen worden door het succes van het bel-me-niet register zoals energiebedrijven) de deurbel ontdekt en dit tot grote ergernis van die gewone consument.

De markt is dus rijp voor een bel-niet-aan register. Behoefte genoeg vanuit de markt want een steekproef toont aan dat meer dan 90% van de ondervraagden voor een  dergelijk register is, zelf als dit ten koste moet gaan van de goede doelen. Maar de lobby om dit te voorkomen is inmiddels in volle gang. Zo komen de eerste tegen argumenten als “hoe ga je bewijzen dat er iemand langs de deur komt om te verkopen”, argumenten die niets te maken hebben met de bescherming van de consument – maar goede drogredenen zijn om de handel te blijven helpen.

De consumentenbond is nu een offensief gestart om de colportagewet aan te laten scherpen met het voorstel de bedenktijd voor consumenten om terug te komen op de verkoop te verlengen van 8 naar 14 dagen. Laten we hopen dat dit een eerste stap is om thuis niet lastig gevallen te worden door opdringerige verkopers met een voet tussen de deur. Voor zij die niet kunnen wachten, rest er niets anders dan een van de vele bel-niet-aan stickers te bestellen op het internet.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje