Apple kan parodie niet waarderen- iPod verbiedt eiPOTT eierdop

Apple kan merkenparodie niet waarderen- iPod verbiedt eiPOTT eierdop

Apple staat al jaren volop in de aandacht, niet alleen vanwege de bijzondere producten die ze maakt maar ook vanwege de bijzondere vormgeving. Hoog tijd voor een stukje parodie dacht het Duitse designbedrijf Koziol. Sinds 2009 verhandelt zij dan ook een opmerkelijke eierdop. Een plat rechthoekig schaaltje (in zes kleuren leverbaar) met op de plek waar normaal het draaiknopje zit nu een kuiltje is om het eitje in te doen. Het zout (kan je op het beeldschermpje doen. Niet alleen het schaaltje is een knipoog naar Apple, ook uit de naam eiPOTT blijkt dat we hier te maken hebben met een leuke parodie. Echter daar dacht men bij Apple anders over, dus volgde er een procedure.

Apple was niet blij met dit kunstenaars initiatief. Omdat partijen er onderling niet uit kwamen volgde er een procedure. Volgens Apple brengt het eierdopje ernstige schade toe aan de merknaam (gezien de uitspraak) van haar bekende mp3-speler iPod.

De rechter oordeelde dat het eierdopje van Koziol een „grappig idee” is maar dat het merkenrecht van Apple zwaarder weegt dan de kunstzinnige uitingen van het designbedrijf. De naam is natuurlijk auditief geheel gelijk. Er volgt een verbod op gebruik van de naam met een boete van 250.000 euro (waarvoor er toch eerst erg veel eierdopjes verkocht moeten worden a € 7,50).

Om die reden heeft het Duitse bedrijf besloten het eierdopje voortaan onder de naam Pott te gaan verkopen. Koziol overweegt nog wel via een bodemprocedure alsnog haar gelijk te gaan halen. In dat geval zal Apple ongetwijfeld het argument in stelling brengen dat iPod een bekend merk is en dat het merk daarom een ruime bescherming dient te krijgen. Benieuwd of de wederpartij dan een beroep gaat doen op het recht om een parodie te kunnen maken als kunstenaar, want zoals we weten is de parodie exceptie tot op heden nog nooit als zodanig echt geaccepteerd.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje