Apple was niet blij met dit kunstenaars initiatief. Omdat partijen er onderling niet uit kwamen volgde er een procedure. Volgens Apple brengt het eierdopje ernstige schade toe aan de merknaam (gezien de uitspraak) van haar bekende mp3-speler iPod.
De rechter oordeelde dat het eierdopje van Koziol een „grappig idee” is maar dat het merkenrecht van Apple zwaarder weegt dan de kunstzinnige uitingen van het designbedrijf. De naam is natuurlijk auditief geheel gelijk. Er volgt een verbod op gebruik van de naam met een boete van 250.000 euro (waarvoor er toch eerst erg veel eierdopjes verkocht moeten worden a € 7,50).
Om die reden heeft het Duitse bedrijf besloten het eierdopje voortaan onder de naam Pott te gaan verkopen. Koziol overweegt nog wel via een bodemprocedure alsnog haar gelijk te gaan halen. In dat geval zal Apple ongetwijfeld het argument in stelling brengen dat iPod een bekend merk is en dat het merk daarom een ruime bescherming dient te krijgen. Benieuwd of de wederpartij dan een beroep gaat doen op het recht om een parodie te kunnen maken als kunstenaar, want zoals we weten is de parodie exceptie tot op heden nog nooit als zodanig echt geaccepteerd.