nieuwscategorie: ,

Pronails, groot in klein zijn – inburgering in de Benelux

Pronails

Onder het merk PRONAILS verkoopt Amazing Brands al jaren kunstnagels en verwante producten. Als in 2012 merkbescherming wordt aangevraagd, weigeren de Benelux autoriteiten het merk in te schrijven. Het merk is in hun ogen beschrijvend. NAILS is een generieke Engelse term en PRO is de afkorting voor ‘professional’. Het merk is beschrijvend voor nagelproducten geleverd door of aan professionals. Dat het merk al eerder is geaccepteerd door het Franse en het Europese merkenbureau, heeft geen invloed op deze beslissing.

Als laatste redmiddel doet Amazing Brands een beroep op inburgering. Maar ook dit argument wordt terzijde geschoven. Het gebruik is te kort van duur en voornamelijk in Vlaanderen. Het BBIE stelt zich op het standpunt dat inburgering alleen kan als dit zich voordoet in de hele Benelux. Bij het Hof in Brussel krijgt Amazing Brands uiteindelijk alsnog gelijk. Het bedrijf overlegt meer dan honderd bewijsstukken (brochures, advertenties, screenprints van websites en een marktonderzoek) over het gebruik dat teruggaat tot 2002. Duidelijk is dat in de kleine nichemarkt van gel- en kunstnagels Amazing Brands een bedrijf van betekenis is (met een 26ste positie op de lijst van gerenommeerde cosmeticabedrijven). Voor inburgering is niet vereist dat het gebruik en de perceptie van het merk gelijkmatig verdeeld moet zijn over het hele gebied. Voldoende is, als met het gebruik een aanzienlijk deel van het publiek in de Benelux wordt bereikt en dat is hier het geval. De Benelux autoriteiten moeten het merk daarom alsnog inschrijven.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje