nieuwscategorie: ,

Oscar een springlevend merk

oscar normaal gebruik advertenties in de europese unie activiteit buiten EU

Na vijf jaar moet een merk normaal worden gebruikt. Zo niet, dan kunnen derden een doorhaling starten tegen het merk. De vraag is wel: waar moet dat gebruik plaatsvinden? Als het gebruik buiten de Europese Unie gebeurt, is het dan voldoende als er in de Europese Unie hiervoor reclame wordt gemaakt? Cruciaal voor vele branches zoals bijvoorbeeld de reisbranche, verkoop onroerend goed of grote internationale events die buiten de EU plaatsvinden.

 

De Europese autoriteiten hebben hierover afgelopen jaar twee keer een oordeel moeten vellen. Het criterium luidt: als een merkhouder zich via advertenties richt op publiek in de Europese Unie, om daarmee afzet te vinden voor producten en diensten daarbuiten, dan is er sprake van voldoende normaal gebruik.

In de laatste zaak stond de OSCAR ter discussie. De ceremonie is in Los Angeles, maar het event wordt volop gepromoot in de EU om kijkers te trekken. Daarnaast worden er licenties gegeven aan veel televisiestations in de EU en worden de shows door miljoenen mensen in de EU bekeken. Het merk wordt daarom normaal gebruikt in de EU en blijft geldig. Worden de diensten buiten de EU aangeboden, maar is de verkoop ervan mede gericht op consumenten in de EU, registreer dan ook het merk als Uniemerk.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje