Roy Donders eist zijn naam op – depot te kwader trouw

Roy Donders eist zijn naam op - merkdepot te kwader trouw

In de Benelux zijn er geen aparte regels voor de registratie van persoonsnamen als merk. Het voordeel hiervan is, dat een bedrijf een naam van een fictief persoon als merk kan gebruiken. Maar ieder voordeel heeft zijn nadeel. Hierdoor is het ook mogelijk om de naam van een ander te kapen (merkkaping is niet apart in de wet geregeld). Is dit een gat in de wet en mag je als bedrijf hier een (financieel) slaatje uit slaan? De rel rond de naam Roy Donders. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)

BN-ers (Bekende Nederlanders) hebben een verzilverbare populariteit. Om te voorkomen dat bedrijven aanhaken bij deze populariteit, laten veel BN-ers hun naam (en soms een foto van hun gezicht) als merk registreren (zoals bijvoorbeeld Andre Rieu, Geert Wilders en Epke Zonderland). Als bedrijven onder de naam van de BN-er producten gaan verkopen, ontvangt de BN-er hiervoor dan een vergoeding. Logisch zou je denken, maar soms gaat het toch mis. Reden: in de Benelux kan iedereen welke persoonsnaam dan ook laten vastleggen als merk, ook als het de naam van iemand ander is. Het principe is simpel; wie het eerst komt (registreert), die het eerst maalt (heeft de rechten op die naam). Er zijn hier geen speciale regels om misbruik van een persoonsnaam te voorkomen (dit in tegenstelling tot het buitenland). En zo ontstond de rel rond de naam ROY DONDERS.

Sinds 2012 is de ster van Roy rijzende. Eerst via het Tv-programma Gipsy Girls en sinds oktober 2013 via “Roy Donders: Stylist van het Zuiden”. Hierdoor is Roy Donders een Bekende Nederlander en tv-persoonlijkheid geworden. Een maandje na de eerste uitzending (november 2013) registreert een marketing bureau op eigen initiatief de naam ROY DONDERS als kledingmerk in de Benelux. Als de registratie helemaal goedgekeurd is, neemt het bedrijf contact op met Roy Donders met het voorstel om samen te gaan werken. Roy bedankt hiervoor. Op dat moment is hij volop bezig met de WK Jumbo Juichpakken. En dan escaleert het conflict. Het marketing bureau geeft aan dat zij de naam ROY DONDERS als merk heeft geregistreerd. Zij sommeert JUMBO ieder gebruik van de naam ROY DONDERS te staken en eist een schadevergoeding. Voor Roy voldoende reden om naar de rechter te stappen.

De rechter oordeelt dat de registratie toch niet mag, ondanks het principe van wie het eerst komt. Roy Donders organiseerde namelijk al langer kledingparty’s onder de naam ROY DONDERS. In de Benelux is het verboden een merk te registreren voor bepaalde producten, als je weet (of kan weten) dat iemand anders die naam al hiervoor gebruikt. Als het marketing bureau even op internet had gekeken, had ze kunnen zien dat Roy de naam al eerder gebruikte voor zijn kledingparty’s. Daarnaast was Roy Donders op het moment van de merkaanvraag al een bekende Nederlander geworden door het Tv-programma “Roy Donders, Stylist van het Zuiden” (waarin de verkoop van kleding een vast onderdeel was). Om die reden is de registratie van zijn naam als merk door het marketingbureau te kwader trouw. Gevolg: het oude merk wordt nietig verklaard, Roy mag zijn eigen naam als merk registreren en blijven gebruiken. De uitspraak is volledig in lijn met eerdere uitspraken van het Europese Gerecht en laat zien dat merkkaping niet loont.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje