nieuwscategorie: ,

Merknaamgevecht over de rug van kleine BLUE IVY CARTER

Merknaamgevecht over de rug van kleine BLUE IVY CARTER

Begin dit jaar lieten we weten dat Beyonce en Jay-Z een dochtertje hadden gekregen en haar de naam BLUE IVY CARTER gaven.  Deze naam werd ook gelijk door het echtpaar als merknaam vastgelegd bij de verschillende merkenbureau’s voor onder andere cosmetica, (baby) kleding, dvd’s, muziekcd’s, detailhandeldiensten en entertainment diensten. Sindsdien is er door dit echtpaar enige strijd geleverd om de rechten in deze merknaam te behouden. Drie andere BLUE IVY merken werden namelijk na het depot van BLUE IVY CARTER in Amerika ingediend. Twee daarvan konden Beyonce en Jay-Z tegenhouden maar recentelijk hebben ze de strijd verloren tegen Veronica Morales, eigenaresse van een weddingplan bureau. Beyonce mag BLUE IVY CARTER niet meer gebruiken voor diensten die te maken hebben met evenementen en feesten. Wat ging eraan vooraf.
 

In januari, gelijk na de geboorte van de kleine BLUE IVY CARTER diende het bedrijf van Beyonce, BGK Trademark Holdings, LLC, deze naam als merk in voor verschillende producten en diensten, zoals cosmetica, (baby) kleding, dvd’s, muziekcd’s, detailhandeldiensten en entertainment services. Het merk werd op een “intend-to-use” basis ingediend.

Een paar dagen na deze indiening, werd het merk BLUE IVY CARTER NYC voor kinderkleding ingediend door de modeontwerper Joseph Mbeh. Een actie tegen dit merk volgde en na twee weken deed het bureau (USPTO) al uitspraak. Het merk BLUE IVY CARTER NYC pleegde inbreuk op het merk BLUE IVY CARTER van het muzikale echtpaar. Het merk gaf namelijk verwarring met het andere merk. Daarnaast was er sprake van mogelijk herkomstverwarring. Men kan denken dat het product van dezelfde fabrikant afkomstig is. En het merk BLUE IVY CARTER NYC was bijna identiek aan de naam van een bekend persoon namelijk het dochterje van Beyonce en Jay-Z. In Amerika geldt hiervoor een apart wetsartikel dat verbied om een merknaam te gebruiken dat gelijkend is met een bekend persoon. Dit wetsartikel hebben wij niet in de Benelux merkenwet.

Niet zolang na deze kwestie wordt de naam BLUE IVY CARTER GLORY IV in het USPTO register gedeponeerd. Eignaar CBH By Benton Clothier LLC, handelend onder de naam Creative Business House LLC heeft het merk aangevraagd voor cosmetica. Tevens claimt hij gebruik van het merk BLUE IVY CARTER GLORY IV sinds 14 Februari 2011, dus bijna een jaar voor de geboorte van kleine Blue Ivy. In Amerika geeft gebruik van een naam van een product belangrijke rechten. Deze rechten kan een merkregistratie tegen gaan. Het is onduidelijk waarom het merkenbureau niet op het mogelijke eerder gebruik van dit merk ingaat noch op het feit dat de merken verwarring kunnen wekken. Nee, zij weigert het merk BLUE IVY CARTER CLORY IV, omdat het merk een herkomst verwarring kan geven en omdat het aanhangt aan de bekendheid van het persoontje Blue Ivy Carter.

Inmiddels is het februari geworden en Veronica Morales heeft gehoord van het merkdepot van BLUE IVY CARTER en schrikt zich een hoedje. Veronica heeft sinds drie jaar een eigen bedrijfje dat zich bezighoudt met bruiloften en evenementen. Veronica is bang voor haar bedrijfsvoering en deponeert het merk BLUE IVY voor het plannen van evenementen en feesten, reclame, internet en detailhandiensten. Deze indiening wordt gedaan op basis van gebruik, namelijk sinds oktober 2009. De Examinator moet zich wederom buigen over de BLUE IVY CARTER merknaam. Dit keer oordeelt het bureau anders. Zij bevestigt dat Veronica oudere rechten heeft in het merkgebruik BLUE IVY. Dit houdt voor Beyonce en Jay-Z in dat zij BLUE IVY CARTER niet meer mogen inzetten voor activiteiten die te maken hebben met die van Veronica Morales bedrijf. Dus BLUE IVY CARTER mag zich niet storten op feesten en partijen. Het is voor Blue Ivy Carter te hopen dat ze nu geen muurbloempje wordt….

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje