Trendy ICE-WATCH horloge niet langer in LEGO verpakking- misleiding van de consument blijft een doodzonde

Icewatch verpakking

De horloges van Ice-Watch zijn bijzonder populair in België. Niet in de laatste plaats doordat ze gebruikt werden in de videoclips van onder andere The Black-Eyed Peas. Die hype wordt volgens LEGO niet alleen veroorzaakt door de horloges zelf, maar ook door de verpakking waarin ze worden aangeboden. Die lijkt namelijk wel verdacht veel op de beroemde LEGO-blokjes, dus vorderde LEGO een verbod.

De horloges van Ice-Watch worden verkocht in een hele aparte verpakking. Een doosje met aan de bovenzijde 4 nopjes en daardoor lijken ze inderdaad wel op de beroemde blokjes van LEGO. De verpakking heeft echter ook belangrijke verschillen. Die is meer een kubus (in plaats van een langgerekt blokje) en in het blokje zit een gleuf zodat het doosje ook als spaarpot gebruikt kan worden.

Lego vorderde een verbod en bracht als eerste haar vormmerk in stelling. Het vormmerk bestaat uit een legoblokje met zes noppen. Het doosje van ICE WATCH is vierkant en heeft slechts vier noppen. LEGO stelde dat het merk gewoon geldig is voor verpakkingen en dat het volop in merchandising wordt gebruikt. Toch gaat de rechter hier niet in mee. Dat is wel beroerd voor LEGO want op basis van een merkenrechtelijke claim hadden ze een Europees verbod kunnen eisen.

Als tweede ijzer had LEGO de vordering tevens gebaseerd op de wet Marktpraktijken en Consumentenbescherming. Dat is een Belgische wet. Nadeel hiervan is, dat de uitspraak alleen van kracht is in België (maar beter iets dan niets). De wet is er om te voorkomen dat consumenten in verwarring kunnen komen (Wat eigenlijk bijna altijd een doodzonde is). De rechter geeft LEGO daar wel gelijk.

Gevolg is dat Ice-Watch de verpakking moet wijzigen op straffe van een dwangsom van 10.000 euro per dag. De advocaten van beide partijen weigeren ieder commentaar, wat zoveel suggereert dat ze in gesprek zijn met elkaar. Dat lijkt mij ook de beste oplossing voor beide partijen. Kan LEGO er mogelijk toch een leuke merchandising fee uit krijgen in plaats van in ieder land een rechtszaak te starten en ICE-Watch zich op een bijzondere manier blijven positioneren in de markt.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje