De horloges van Ice-Watch worden verkocht in een hele aparte verpakking. Een doosje met aan de bovenzijde 4 nopjes en daardoor lijken ze inderdaad wel op de beroemde blokjes van LEGO. De verpakking heeft echter ook belangrijke verschillen. Die is meer een kubus (in plaats van een langgerekt blokje) en in het blokje zit een gleuf zodat het doosje ook als spaarpot gebruikt kan worden.
Lego vorderde een verbod en bracht als eerste haar vormmerk in stelling. Het vormmerk bestaat uit een legoblokje met zes noppen. Het doosje van ICE WATCH is vierkant en heeft slechts vier noppen. LEGO stelde dat het merk gewoon geldig is voor verpakkingen en dat het volop in merchandising wordt gebruikt. Toch gaat de rechter hier niet in mee. Dat is wel beroerd voor LEGO want op basis van een merkenrechtelijke claim hadden ze een Europees verbod kunnen eisen.
Als tweede ijzer had LEGO de vordering tevens gebaseerd op de wet Marktpraktijken en Consumentenbescherming. Dat is een Belgische wet. Nadeel hiervan is, dat de uitspraak alleen van kracht is in België (maar beter iets dan niets). De wet is er om te voorkomen dat consumenten in verwarring kunnen komen (Wat eigenlijk bijna altijd een doodzonde is). De rechter geeft LEGO daar wel gelijk.
Gevolg is dat Ice-Watch de verpakking moet wijzigen op straffe van een dwangsom van 10.000 euro per dag. De advocaten van beide partijen weigeren ieder commentaar, wat zoveel suggereert dat ze in gesprek zijn met elkaar. Dat lijkt mij ook de beste oplossing voor beide partijen. Kan LEGO er mogelijk toch een leuke merchandising fee uit krijgen in plaats van in ieder land een rechtszaak te starten en ICE-Watch zich op een bijzondere manier blijven positioneren in de markt.