De beschermingsomvang van bekende merken. Yahoo! Brazil krijgt geen verbod op YAHOO kauwgom

yahoo verpakking kauwgom

Yahoo! Brazil maakte bezwaar tegen de productie van YAHOO kauwgom. Internetdiensten en kauwgom zijn natuurlijk totaal andere waren/ diensten, dus de vraag is of een verbod wel mogelijk is. Yahoo!Brazil baseerde de claim op het feit dat Yahoo! een wereldwijd bekend merk is. Dat was echter niet voldoende. Was de claim gebaseerd op een merk met een hoge reputatie dan was de zaak mogelijk anders gelopen.

Het Braziliaanse Supreme Court wees de klacht af. Yahoo kauwgom mag geproduceerd blijven worden in Brazilië voor de afzet in Argentinië.  Belangrijk is om in de gaten te houden dat er in deze landen een verschil wordt gemaakt tussen bekende merken en merken met een grote reputatie. Bekende merken hebben eigenlijk alleen bescherming voor de branche waarin men actief is. Zodra het gaat om merken met een hoge reputatie dan kan opgetreden worden tegen ieder gebruik, ook tegen niet soortgelijk gebruik. In Europa zijn beide aspecten eigenlijk opgenomen in een artikel zodat opgetreden kan worden tegen niet-soortgelijk gebruik (bij bekende merken).

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje