Google Adwords: Practicomfort maakt inbreuk op merkrechten OTOLIFT

Google adwords; gebruik keyword otolift leidt tot herkomstverwarring

Het Europese Hof heeft bepaald dat het gebruik van een merk als Adwords is toegestaan zo lang de herkomstfunctie maar niet in gevaar is. In Europa wordt dit verschillend geïnterpreteerd. In Nederland is gebruik van het merk van de concurrent als Adword toelaatbaar indien de advertentie een vorm van (toelaatbare) vergelijkende reclame is. Toch lijkt de Nederlandse rechtspraak nu iets op te schuiven richting Europa.

Practicomfort verkoopt allerlei producten, waaronder trapliften van derden. Op de website van Practicomfort worden uitsluitend nieuwe trapliften van concurrenten aangeboden. I

n de bewuste Adword campagne verscheen de volgende advertentie: Traplift kopen – Traplift.nl – www.traplift.nl/ – Tip: Tijdelijk 10% korting op alle Traplift modellen uit 2012! Traplift Modellen- geef mij advies – vrijblijvend offerte – brochures aanvragen.

OTOLIFT heeft haar merk geregistreerd. Practicomfort heeft het merk OTOLIFT als keyword gekozen om haar website te promoten. De rechtbank oordeelt dat dit Adword gebruik merkinbreuk is. De advertentietekst bevat uitsluitend het generieke woord ‘traplift’. Dit kan slaan op trapliften van OTOLIFT als ook liften van derden.

De advertentie is vaag. Voor de consument is het onduidelijk dat het hier om alternatieven gaat. De gemiddelde internetgebruiker kan menen dat de liften afkomstig zijn van OTOLIFT of een daaraan gelieerde onderneming. De herkomstaanduidingsfunctie is daarom in het geding. Inbreuk.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje