Tegeladvies.nl – het nadeel van een beschrijvende handelsnaam

Tegeladvies.nl het nadeel van een beschrijvende handelsnaam

Voor bedrijven is het aantrekkelijk om een handelsnaam te kiezen die direct duidelijk maakt welke diensten of producten het bedrijf levert. Een beschrijvende naam heeft namelijk een groot voordeel. Met minder reclamegeld kan snel duidelijk gemaakt worden waar het bedrijf voor staat. De vraag is alleen wel, in hoeverre is die naam daarna nog te monopoliseren? Die vraag staat centraal in het conflict om de naam tegeladvies.nl.  (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)

Bij het zoeken naar een nieuwe naam voor een bedrijf zijn er een aantal opties. Het bedrijf kan de naam van de oprichters gebruiken (Albert Heijn), kiezen voor een fictieve naam (ZIGGO) of een naam kiezen die aangeeft wat de consument kan verwachten (de Keukenconcurrent). Veel bedrijven kiezen voor die laatste optie. Maar hoeveel bescherming geeft de handelsnaamwet aan een beschrijvende naam?

Als een bedrijf onder een bepaalde naam actief wordt in het economisch verkeer, geeft de handelsnaamwet automatisch rechten aan dit gebruik. In tegenstelling tot de merkenwet, mag een bedrijf ook een heel beschrijvende handelsnaam gebruiken. Bij de inschrijving van zo’n naam doen medewerkers van de Kamer van Koophandel soms wel eens moeilijk, maar de handelsnaamwet kent op dit gebied geen beperking.

Op grond van de handelsnaamwet is het niet toegestaan een bedrijf te starten onder een bepaalde naam als er al een ouder bedrijf bestaat met een (vrijwel) dezelfde naam. Daarbij moet dan wel gekeken worden naar de handelsactiviteiten (zijn die hetzelfde) en of de bedrijven in dezelfde regio actief zijn. Als dit allemaal hetzelfde is, dan kan de consument in verwarring raken en is er een probleem. Echter, hoever reikt die bescherming van de handelsnaamwet als de naam erg beschrijvend is?

NATECO Tegeladvies is een groothandel in tegels. Het bedrijf (gevestigd in Zaltbommel) is sinds 2004 actief (ook op het internet via nateco-tegeladvies.nl). In 2014 wordt de website TEGELADVIES.NL gelanceerd. Dit bedrijf (gevestigd in Hapert) verkoopt hoofdzakelijk tegels aan consumenten. NATECO Tegeladvies (eiser in deze procedure) schrijft het bedrijf aan en stelt dat er inbreuk wordt gemaakt op haar handelsnaamrechten. In beide handelsnamen komt namelijk het woord TEGELADVIES voor.

De uitspraak van de rechter laat niets te raden over. Het woord TEGELADVIES beschrijft precies de dienst “advies geven over tegels” die door beide bedrijven wordt aangeboden. Een beschrijvende handelsnaam (een naam met weinig tot geen onderscheidend vermogen) heeft slechts een geringe beschermingsomvang. Er is niet snel sprake van verwarringsgevaar als een andere onderneming een handelsnaam voert met gelijke beschrijvende bewoordingen. Dit is logisch, omdat anders een bedrijf een algemeen gangbaar woord via de handelsnaamwet kan monopoliseren.

In dit conflict is er geen gevaar voor verwarring. Het onderscheidende element van de handelsnaam van de eiser is het woord NATECO en niet Tegeladvies. Eiser richt zich op de professionele markt en het bedrijf van gedaagde zit 75 km verderop. Gevolg: de wederpartij mag zich gewoon (ook op het internet) presenteren onder de naam TEGELADVIES.NL.

Voor MKB bedrijven is het aantrekkelijk om een beschrijvende naam te kiezen bij de lancering van een nieuw bedrijf of product. Bedenk wel dat dit alleen op de korte termijn een voordeel geeft. Op de lange termijn is zo’n naam vaak vrijwel niet te monopoliseren. Als het de bedoeling is een naam op de lange termijn nog steeds te blijven gebruiken, kies dan voor een meer onderscheidende naam.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje