Lego wint in arbitrage zaak tegen BESTCHEAPLEGO.COM

Domeinnamen; UDRP arbitrage

Websites met in de domeinnaam een bekend merk worden vaak gebuikt om veel geld mee te verdienen. De domeinnamen gaan vaak naar een site met gesponsorde links waar dan per klik op verdiend wordt. Hoe bekender het merk, des te vaker komt er bezoek, des te meer verdient de houder aan dit misbruik. In de WIPO uitspraak  van 13 mei jl. wordt dit kort en krachtig veroordeeld.

Op 19 december 2009 is de domeinnaam BESTCHEPLEGO geregistreerd door iemand uit Thailand voor een site met gesponsorde links. Zodra Lego hier achter komt, stuurt zij (19 februari) een sommatie per mail (en reminders) naar de houder om dit te stoppen. Echter de Thaise houder weet natuurlijk ook wel dat de registratie geen zuivere koffie is en reageert dan ook helemaal niet op de brieven en mails.

Lego start daarom op 25 maart 2010 een procedure bij het WIPO. Zij baseert zich op haar vele merkregistraties, het intensieve gebruik van het merk voor vele producten en de wereldwijde reputatie.

De WIPO arbiter maakt korte metten met deze zaak. De domeinnaam is overeenstemmend met het merk LEGO want het element BESTCHEAP beïnvloedt de overall indruk niet. Het onderscheidende deel is LEGO. Omdat de houder geen enkel belang heeft de naam LEGO te gebruiken (geen distributeur etc.) wordt kwader trouw aangenomen. Vooral de conclusie is helder. Het feit dat de houder een bekend merk in de domeinnaam heeft opgenomen is een duidelijke indicatie dat hij te kwader trouw is . De combinatie met BESTCHEAP is alleen maar gemaakt om nog meer bezoekers naar de site te trekken. Doel is duidelijk om mee te liften op de reputatie en goodwill van het merk LEGO. Gevolg domeinnaam is te kwader trouw geregistreerd en moet overgedragen worden aan Lego.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje