Licentieovereenkomst tussen designbureau en opdrachtgever nekt Mediq- Verbod gebruik logo, huisstijl – 2 miljoen contractuele boete

licentieovereenkomst designbureau

De positie van designbureaus heeft de laatste tijd onder druk gestaan. Steeds vaker gaan er geluiden op, dat wie betaalt – bepaalt. Een designbureau zou na het ontwikkelen van een design betaald moeten worden en daarbij dan afstand moeten doen van haar auteursrechten. Vaak staat echter de inkoop van creatie onder druk. Om die reden nemen designbureaus vaak in het contract een bepaling op over het gebruik. Op die manier kan men meedelen als het ontwerp een succes wordt. Denk aan vervolgopdrachten voor aanvullende diensten of export naar andere landen. Echter, als opdrachtgever moet je wel blijven handelen conform die afspraken. Delen is dan niet een ander buitenspel zetten. Vandaar het belang van de super interessante Mediq uitspraak en de gevolgen van niet netjes nakomen van gemaakte afspraken.

S.V.T. Branding & Design Group B.V. heeft in 2005/6 in opdracht van Mediveen logo’s, een huisstijl, een brochurelijn en een winkelformule ontwikkeld. De Mediq Apotheek. SVT heeft aan de klant een licentie verleend voor het gebruik van haar ontwerpen in Nederland. In 2008 verschijnen er berichten in de media dat Mediq mogelijk gaat uitbreiden naar Polen en België (ze zijn tenslotte een internationale retailer voor medicijnen). Reden voor SVT om contact op te nemen met de klant voor nadere afspraken omdat d e licentie beperkt was tot gebruik in Nederland en voor de eigen organisatie. Mediq stelt zich echter op het standpunt dat zij geen inbreuk maakt op de auteursrechten van SVT en dat er dus ook geen aanvullende fee betaald wordt (bij uitblijven van aanvullend werk).

Omdat het gebruik in Polen en België buiten de afspraken valt en de toestemming hiervoor niet gegeven is door SVT, zegt SVT in 2009 de licentie opgezegd. Volgt een rechtszaak waarbij de zaak draait of  Mediq nu in strijd handelt met de licentie overeenkomst door het gebruik van de apothekers formule (logo’s, meubels etc.) in de Poolse en Belgische Mediq apotheken.

Eerst is er natuurlijk het nodige gesteggel of de werken wel auteursrechtelijk beschermd zijn, maar daar is de rechtbank snel klaar mee en SVT kan zich hierop beroepen. Dan wordt artikel 8 Auteursrecht in stelling gebracht. Mediq stelt als opdrachtgever auteursrechthebbende te zijn. Die vlieger gaat dus ook niet op. SVT kan bewijzen dat zij de makers zijn, de input van Mediq heeft nog niet tot gevolg dat zij direct maker zijn. Ook het feit dat SVT heeft toegestemd in het feit dat Mediq het merk heeft mogen registreren, houdt niet in dat zij daarbij afstand heeft gedaan van haar auteursrechten.

De rechtbank is van oordeel dat de Mediq Apotheken en Mediq N.V. in strijd hebben gehandeld met de eerder verleende licentie. De licentie was beperkt tot gebruik in Nederland (en dus tot gebruik in Nederlandse apotheken). Toestemming voor gebruik van de ontwerpen aan de Poolse en Belgische dochtermaatschappijen is in strijd met deze licentieovereenkomst. In de licentie staan ook de gevolgen als de opdrachtgever zich niet aan de voorwaarden houdt. (1)  SVT is dan gerechtigd om tot opzegging van de licentie over te gaan, en (2) op overtreding staat een contractuele boete van drie keer de eerder overeengekomen vergoeding (in dit geval ruim 1.8 miljoen euro).

Omdat Mediq Apotheken en Mediq N.V. na deze opzegging de ontwerpen van SVT in de Nederlandse apotheken zijn blijven gebruiken, is dat gebruik eveneens in strijd met de auteursrechten van SVT. De rechtbank verbiedt daarom Mediq in Nederland ieder gebruik van de ontwerpen van SVT. Dit betekent onder meer dat Mediq drie maanden de tijd krijgt om de door SVT ontworpen logo’s en huisstijl uit de Nederlandse apotheken te verwijderen. Als zij daar geen gevolg aan geeft, kunnen de andere dwangsommen oplopen tot nog eens 2 miljoen euro. (Maar in die drie maanden kunnen partijen ook de zaak onderling schikken.)

En tot slot, het toetje, Mediq moet als verliezende partij de proceskosten aan SVT vergoeden, te weten ruim € 65.000, -. Slotsom, als grote professionele partij, lees goed de overeenkomsten voordat er iets getekend wordt en als je als designbureau buitenspel gezet wordt voor vervolgopdrachten, check dan nog is de eerdere afspraken.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje