Middelvinger Nina – doodsteek beeldbewerking? – satire en de raad voor de Journalistiek

Quotenet gebruikt gemanipuleerde foto Nina Brink

De Raad voor Journalistiek geeft Nina Storms-Vleesdraager (voorheen Nina Brink) gelijk in haar gevecht tegen Quotenet. Nina bekend vanwege haar foto’s met de triomfantelijke blik met de duimen omhoog kon een bewerkte foto niet waarderen. Vrijheid van meningsuiting en satire gaan dus niet altijd hand in hand.

Quotenet (de website van Quote) heeft in de periode november 2009 tot medio 2010 een aantal artikelen opgevrolijkt met een bewerkte foto van Nina Storms. De foto is eigenlijk een satire en een bewerking van de foto’s die eerder verschenen bij de zo succesvolle beursintroductie van World Online. Dit keer staan echter de duimen niet omhoog maar beide middelvingers.
Zo verscheen de bewerkte foto eerst een artikel onder de koop “World Online; vernietigende uitspraak voor Nina Brink en ABN” en daarna nog twee keer in verband met de dreigende rechtszaak tegen Eric Smet naar aanleiding van zijn biografie over haar.

Nina dient een klacht in bij de Raad voor de Journalistiek omdat de foto volgens haar ten onrechte bij de artikelen geplaatst. Zij is van mening dat de foto inbreuk maakt op haar privacy en persoonlijke levenssfeer. Het gemanipuleerde beeld is een voor haar op grievende wijze gemanipuleerde foto en staat in geen verhouding tot het aangevoerde belang, het zogenaamd op humoristische wijze inspringen op de actualiteit. Nu zijn sommige onderschriften inderdaad ook best wel humoristisch (Nina Brink geeft Quote de Vinger”, “Hee Eric, see you in court” en “O jee”) maar dat is toch onvoldoende om dit gebruik te rechtvaardigen.

De Raad geeft Nina gelijk in haar klacht dat de foto op grievende wijze is gemanipuleerd. Het beeldmateriaal dient niet ter illustratie van de artikelen. Ingrepen en veranderingen aan beeld, moet de lezer gemeld worden {dus creatieve artdirectors en beeldmakers opgepast). Onbetwist is dat de foto bewerkt is. De Raad gaat niet mee met het argument dat het beeld gerechtvaardigd is vanwege het humoristische karakter daarvan. De foto is bij meerdere artikelen geplaatst. Door de context en het niet melden dat het hier gaat om een satire of een bewerkte foto is Quote in de fout gegaan (heeft Quote de grenzen overschreden van hetgeen, gelet op de eisen van journalistieke verantwoordelijkheid, maatschappelijk aanvaardbaar is.

Nina wint dus deze zaak, maar daar valt wel het nodige op af te dingen. Wel geef ik haar gelijk voor wat betreft haar verzet om continu het dankbare onderwerp te zijn van spot en hoon. Echter hoge bomen vangen veel wind. Dat de raad in de foto niet de eerder bewerking herkent, verbaast mij enigszins (of heeft niemand ooit een krant of tijdschrift gezien of komen we allemaal uit een tijdperk van na de beursintroductie van World online). Voor reclamemensen wel een belangrijke uitspraak omdat bij gemanipuleerde fotografie natuurlijk nooit vermeld wordt dat het hier gaat om bewerking (grappen uitleggen ontkracht een (visuele) grap namelijk nogal). Het blijft dus spitsroeden lopen met leuke bewerkte visuele grapjes. (Bron beeld: Quotenet)

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje