Bescherming van een goed idee- format bescherming

Hoe is  een goed idee- format te beschermen

Continu bedenken mensen en bedrijven nieuwe ideeën. Briljante ideeën die ze vaak willen beschermen voordat zij er mee de markt op gaan. Reden is simpel, als ik het vertel, is de kans groot dat een ander met mijn idee aan de haal gaat. Daarom wil iedereen graag een idee beschermen, alleen dat kan helaas vaak niet. De wetgeving stimuleert namelijk (in het kader van vrije mededinging) dat het goed is als meerdere partijen iets met hetzelfde idee gaan doen.  Dat is goed voor de marktwerking (en dus lagere prijs voor de consument). Een idee zelf is dus niet te beschermen, wel de uitvoering hiervan (in de vorm van een octrooi of auteursrecht). Ook de globale uitwerking van een idee (een format) is soms te beschermen. Maar hoeveel mag je nu lenen/ gebruiken van andermans ideeën?

Buurtkadoos stuurt aan nieuwe buurtbewoners een doos met allemaal vouchers van diverse ondernemers. Leuk voor de ontvanger en een mooie introductie voor de zaken in de omgeving. Het idee slaat aan. Gevolg  één van de organisaties die werkzaamheden voor BuurtKadoos verricht, stopt daarmee en komt met een eigen (vergelijkbare) doos. Goed in het kader van mededinging zou je denken. Maar mag dit nu wel?

De Buurtkadoos zaak is een mooie toetssteen hiervoor. Het gaat hier namelijk niet alleen om de doos zelf maar ook om het concept erom heen. De BuurtKadoos bestaat uit een

– platte rechthoekige zwarte doos

– met een losse deksel, met in zilverfolie de opdruk “WELKOM IN DE BUURT”

– de doos is aan de binnenkant zwart, met in 4 verzonken stukjes voor de vouchers

– de vouchers zijn ingedeeld in de rubrieken in : leuk, lekker, mooi en handig

– de vouchers hebben een eigen kleur

– vouchers hebben uniforme opmaak met op achterzijde routekaartje naar de aanbieder

– aanbieders zitten in de regio (op postcode)

– het formaat van de  voucher is zodanig dat het in portemonnee past

Verweer neemt niet alleen het idee over maak vrijwel de gehele uitvoering. Zij stelt dat dit mag omdat het hier gaat om alledaagse marketing werkaspecten, die niet auteursrechtelijk beschermd kunnen worden.

De rechter is het daar niet mee eens. Die stelt eerst dat het BuurtKadoos-format een uitgewerkt concept is. Dit concept is zover uitgewerkt dat het voor auteursrechtelijke bescherming in aanmerking komt. Dat het een aantal reeds algemeen bekende elementen bevat , is niet schadelijk. Het concept is namelijk op een bepaalde manier uitgewerkt en daarbij zijn er allerlei keuzes gemaakt zodat niet alleen de doos maar ook het hele concept eromheen auteursrechtelijk beschermd is.

De verweerder heeft niet alleen de elementen maar ook de vormgeving overgenomen.  Beide formats hebben daardoor dezelfde totaal indruk. Gevolg inbreuk. Gebruik maken van andermans ideeën mag dus wel, alleen moet je er wel je eigen invulling aan geven.  Idee overnemen mag (soms) wel maar er is wel een grens, ook de uitvoering overnemen is dus niet de bedoeling.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje