De smaak van kaas. Heks’nkaas en Magic Cheese

Auteursrecht de smaak van kaas. Heks'nkaas en Magic Cheese

Het auteursrecht biedt bescherming tegen het namaken van een werk. De meeste mensen denken daarbij aan traditionele werken zoals boeken, films en muziek. Maar hoe ver strekt dit recht zich? Is de smaak van een kaasmengsel ook exclusief te claimen? De unieke smaak van HEKS’NKAAS. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)

Dennis Voerman is een gepassioneerd amateur kok. In 2007 bedenkt en maakt hij een nieuw kaassmeersel. Een mengeling van kaas en kruiden, lekker om mee te dippen en om in maaltijden te verwerken. Het product wordt via zijn eigen groentewinkel verkocht onder de naam HEKS’NKAAS en is een megasucces. Om aan de vraag uit de markt te voldoen wordt de productie overgenomen door Levola. Daarbij worden alle intellectuele eigendomsrechten overgedragen aan Levola, waaronder expliciet het auteursrecht op de smaakzintuigelijke kenmerken van HEKS’NKAAS.

HEKS’NKAAS blijkt een kaskraker te zijn. In 2013 worden er via de supermarkten (waaronder Albert Heijn) 4 miljoen pakjes verkocht. HEKS’NKAAS wordt uitgeroepen tot het beste nieuwe product van het jaar. Maar het succes kent ook een keerzijde. EFC produceert sinds kort Magic Cheese (o.a. verkrijgbaar bij Albert Heijn). De smaak van dit product is volgens Levola één-op-één een nabootsting van de smaak van HEKS’NKAAS.

Levola wil hier tegen optreden en start een gerechtelijke procedure op basis van het auteursrecht. Een unieke zaak, want niet eerder heeft een rechter zich uitgelaten over de vraag of een smaak auteursrechtelijk is te claimen. Belangrijk is een eerdere uitspraak van de Hoge Raad uit 2006. Toen is geoordeeld dat de geur van parfum een auteursrechtelijk beschermd werk kan zijn. Naast de voorbeelden uit de auteurswet, kunnen ook andere producten (zoals geuren) auteursrechtelijk beschermd zijn. Beslissend is (1) of het werk vatbaar is voor menselijke waarneming en (2) of het werk een eigen oorspronkelijk karakter heeft en het persoonlijk stempel draagt van de maker.

HEKS’NKAAS voldoet aan die laatste eisen. Uit een onbeperkt aantal ingrediënten heeft Voerman een aantal kruiden gekozen, gemengd met kaas en zo ontstond de unieke smaak van zijn HEKS’NKAAS. Het smeersel is apart van smaak en niet gebaseerd op de smaak van een bestaand kaassmeersel. Alleen wat is nu precies de smaak? De ingrediënten die gebruikt worden, zijn niet zaligmakend. Alleen door te proeven kan de smaak bepaald worden. Daarom laat Levola een internationaal bekende deskundige op het gebied van smaakbeleving beide producten proeven en vergelijken. Zijn conclusie: de smaak van MAGIC CHEESE is één-op-één nagebootst. Voor de rechter is dit voorlopig voldoende. Hij stelt dat een smaak, net zoals een geur, auteursrechtelijk beschermd kan zijn. Daarnaast is voldoende bewezen, dat de smaak van HEKS’NKAAS hieronder valt en dat de smaak van Magic Cheese hier erg op lijkt.

In de rechtszaak (bodemprocedure) die nu volgt moet bewezen worden dat EFC het product heeft nagemaakt. Daarom geeft de rechter aan Levola toestemming om beslag te leggen op alle correspondentie bij EFC. Hoe is het product Magic Cheese tot stand gekomen? Wat waren de eisen van de afnemers, waaronder Albert Heijn. Als daaruit blijkt dat bewust is geprobeerd HEKS’NKAAS na te maken, dan wordt de auteursrechtelijke claim toegewezen.
Een tegenslag voor goedkope huismerken van supermarkten die willen aanhaken bij het succes van A-merken. Voor bedrijven die kapitalen steken in het ontwikkelen van nieuwe (voedsel) producten, en consumenten hiermee verblijden, een mooie opsteker.

 

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje