Conflicten over domeinnamen kunnen vaak opgelost worden via een simpele administratieve (UDRP) procedure. Vaak gaat het dan om een domeinnaam, waarin het merk van een ander voorkomt. Sommige bedrijven vertrouwen erop dat gebruik van een merk (ook dan) voldoende bescherming geeft. Ze vergeten vaak tijdig merkbescherming aan te vragen. Dat kan nadelige gevolgen hebben.
Veel bedrijven laten de handelsnaam als merk registreren. Reden: een merk geeft een veel bredere bescherming dan het handelsnaamrecht. Vooral als er lokaal diensten worden aangeboden, is de beschermingsomvang te beperkt om collega bedrijven in andere regio’s tegen te houden.
Met de invoering van de nieuwe merkenwet is afscheid genomen van de eis dat een merk grafisch moest worden weergegeven. Dat heeft de deur opengezet naar nieuwe vormen van merken. Denk hierbij aan filmpjes, bewegend beeld, positiemerken en natuurlijk ook klankmerken. Tot die tijd kon een melodie wel worden geclaimd, zolang de melodie maar weergegeven kon worden in een notenbalk. Sinds de nieuwe wet mag een geluid ook worden ingediend als MP3bestand. Echter niet iedere aanvraag wordt geaccepteerd, zo ondervond Ardagh.
Bekende merken hebben een bredere bescherming. Een merkregistratie geeft niet alleen bescherming tegen identieke producten, maar ook tegen andersoortige producten. Belangrijk is dat de consument dan een link legt naar het bekende merk. Bekende merken registreren daarom niet alleen het woordmerk, maar ook andere (losse) onderscheidende elementen.
Iedereen die het per ongeluk heeft gebruikt, weet dat Parodontax tandpasta met niets te vergelijken is. De tandpasta is zout van smaak, schuimt niet en als je er eenmaal aan bent gewend, wil je eigenlijk nooit meer iets anders. Met de vernieuwde Parodontax ontploft niet alleen social media, er ploft ook een klacht bij de Reclame Code Commissie (RCC) op de mat.
Diesel ontwerpt spijkerbroeken met op de rechterzak een klein zakje, de zogenaamde coin pocket. Op dit kleine zakje heeft Diesel een kleine diagonale strook aangebracht. Zoals Levi’s haar rode verticale lipje als merk gebruikt, gebruikt Diesel deze schuine strook als merkteken. Om de rechten optimaal te beschermen, wordt hiervoor een positiemerk aangevraagd.
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor