Mansory Design verkoopt tuning-kits. Hiermee kan het uiterlijk van een ‘gewone’ Ferrari 488 GTB worden omgetoverd in een Ferrari FXX-K model. Een raceauto waar er maar een paar van bestaan. Kenmerkend aan de raceauto is de V-vorm van de motorkap. Ferrari heeft de vormgeving van deze auto niet als model laten registreren, maar verzet zich wel tegen de verkoop van de tuning-kits. Ferrari beroept zich daarbij op het ongeregistreerde model. Dat is normaal altijd voor het gehele model. Kan Ferrari een beroep doen op een onderdeel van zo’n model?
Ieder jaar zijn er weer vele rankings van merkenbureaus. Belangrijk voor ons als kantoor, zeker als het gaat om een onafhankelijke beoordeling door onze klanten. De meest toonaangevende ranking hierbij is de WTR1000. De WTR1000 (World Trademark Review 2022) geeft per land de meest toonaangevende bedrijven op het gebied van het merkenrecht. Ook dit jaar wordt Abcor weer aanbevolen in deze lijst in de Benelux.
Dealerdirect Global exploiteert de website . WijKopenAutos is een concurrent. Op de website staat: ‘Ik wil van mijn auto af’. Partijen zijn het erover eens dat ‘ik wil van mijn auto af’ geen onderscheidend vermogen heeft voor de verkoop van auto’s. Eiser stelt echter dat door intensief gebruik IK WIL VAN MIJN AUTO AF een geldig merk is geworden (is ingeburgerd).
Zoeloe van der Linden (boven) en Louis Keijzer (onder) zijn het team bij Abcor komen versterken. Na haar rechtenstudie heeft Zoeloe eerst zes jaar gewerkt voor Novagraaf. Binnen Abcor zal Zoeloe zich als Europees Merkengemachtigde en BMM Erkend Merkengemachtigde richten op het groot-MKB en de Internationale klanten. Louis is na zijn rechtenstudie (afgerond met een onderzoek naar de beschermbaarheid van grafische gebruiksinterfaces) van start gegaan als paralegal bij Abcor.
Veel bedrijven claimen buitenlandse merkbescherming via de route van de Internationale Registratie. Voor modelbescherming is er een vergelijkbare route, het Internationale model (verdrag van Den Haag). Er is wel een groot verschil met merken, de aanvraag kan alleen worden gedaan als een model nieuw is (dus niet na een paar jaar). Recent is China toegetreden tot dit verdrag.
Conflicten over domeinnamen kunnen vaak opgelost worden via een simpele administratieve (UDRP) procedure. Vaak gaat het dan om een domeinnaam, waarin het merk van een ander voorkomt. Sommige bedrijven vertrouwen erop dat gebruik van een merk (ook dan) voldoende bescherming geeft. Ze vergeten vaak tijdig merkbescherming aan te vragen. Dat kan nadelige gevolgen hebben.
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor