alle artikelen in

Merkinbreuk, merkkwesties en opposities

tijgernootjes girafnootjes bescherming look and feeld oude wetgeving

Tijger- en Girafnootjes

Sinds 1993 brengt Frito-Lay TIJGERNOOTJES op de markt; een pinda met een krokant jasje. Door het bakproces is de buitenste deeglaag gebarsten. De noot heeft daardoor een geschakeerd patroon in

Lees verder »
logo PanPan aanschurken bij opmaak bekend merk

Aanschurken bij bekende opmaak

Niet alleen de typografie van Coca-Cola is wereldberoemd, ook het design van de witte golf tegen een rode achtergrond. Om de goodwill te beschermen, zijn deze elementen als merk vastgelegd.

Lees verder »
MEXX een jongensnaam?

MEXX een jongensnaam?

Mexx International heeft in 2017 alle intellectuele eigendomsrechten gekocht van het oude lifestyle merk Mexx. Hiermee wordt zij houder van veel MEXX merken voor kleding en beddengoed. Een licentienemer heeft

Lees verder »
Puma en springende roofdieren

Puma en springende roofdieren

Bekende merken genieten een ruime bescherming. Dit is eigenlijk wel noodzakelijk om te voorkomen dat andere bedrijven niet in de slipstream proberen mee te varen op dit succes. Veel aanhakende

Lees verder »
Drank en horeca soortgelijk

Drank en horeca soortgelijk

Bedrijven kunnen tegen een nieuw merk bezwaar maken als de merken overeenstemmend zijn. Het nieuwe merk moet daarnaast wel aangevraagd zijn voor identieke dan wel soortgelijke of complementaire producten. Gaat

Lees verder »

Over Merkinbreuk, merkkwesties en opposities

Merkinbreuk, merkkwesties en opposities

Belang van tijdig actie bij merkinbreuk, merkkwesties en opposities. Voorkom omzetverlies en goodwillvernietiging. Laat klanten niet omleiden naar alternatieve producten en voorkom foute associaties in de markt bij de consument. Benelux autoriteiten zijn passief en checken niet zelf het merkenregister om te zien of er mogelijk een ouder merk bestaat, dit is de taak van de merkhouder.

Conflicten zijn nooit prettig, maar de kop in het zand steken kan leiden tot grotere negatieve gevolgen. Of het nu gaat om nieuwe overeenstemmende merken, sterk lijkende domeinnamen, parallel import of gewoon namaak dat online wordt aangeboden, niet reageren heeft niet alleen financiële gevolgen maar ook juridische gevolgen.

Daarom is het van groot belang om zo snel mogelijk actie te ondernemen als er een merkinbreuk dreigt. Als andere bedrijven merken gaan gebruiken of registreren die erg lijken op uw merk, dan heeft dit een aantal gevolgen. Het heeft een financieel gevolg: consumenten worden zo bijvoorbeeld online omgeleid naar alternatieve producten, waardoor er omzet wordt misgelopen. En anderzijds een negatieve invloed op de waarde van de goodwill. Mogelijke negatieve publicaties van het andere merk heeft ook zijn weerslag op het eigenmerk omdat de consument kan denken datd e merken aan elkaar gelieerd zijn. Grijp daarom tijdig en voorkom dat uw merkenrechten aangetast worden. Echter, check wel eerst of u wel in uw recht staat. Hou daarnaast rekening dat bij gerechtelijke procedures de verliezende partij veroordeeld kan worden in de gehele proceskosten.

Bij nieuwe merkaanvragen is het mogelijk formeel hiertegen bezwaar te maken via een zogenaamde oppositieprocedure. Merkhouder krijgen automatisch en tijdig (via de merkbewaking) bericht als er een bezwaarlijk overeenstemmend merk wordt aangevraagd. Alleen als een oudere merkhouder hier op tijd en terecht bezwaar tegen maakt, zullen de Benelux merkautoriteiten het merk weigeren in te schrijven. De merkautoriteiten checken dus zelf niet het register of er mogelijk een ouder bezwaarlijk merk is. Dat is een taak voor de merkhouder zelf. Bij niet (tijdig) reageren wordt aangevraagde merk gewoon ingeschreven en kan dit alleen verwijderd worden via een duurdere (vaak gerechtelijke) procedure.

Het kan natuurlijk ook zo zijn, dat de organisatie sneller groeit dan verwacht was. Als er expansie is naar het buitenland, check dan eerst of het merk daar nog wel beschikbaar is (via merkonderzoek) voordat er investeringen gedaan worden. Zo ja, registreer dan direct het merk en de bijbehorende domeinnamen om conflicten (of naamswijziging) te voorkomen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje