Bescherming van een goed idee- format bescherming
Continu bedenken mensen en bedrijven nieuwe ideeën. Briljante ideeën die ze vaak willen beschermen voordat zij er mee de markt op gaan. Reden is simpel, als ik het vertel, is
Goodwill bescherming, check intellectuele eigendomsrechten, licenties, distributieovereenkomsten, merken, modellen, octrooien, designs, reclame
Goodwill check, goodwill bescherming, merkdepot strategie, due dilligence, ontstaan van intellectuele eigendomsrechten, merken, modellen, octrooien, designs, reclame, merkregistraties, modelregistraties, domeinnamen, social media accounts, distributieovereenkomsten, licenties, fusies van bedrijven, benelux
Intellectuele eigendomsrechten ontstaan op allerlei manieren binnen bedrijven. Dit gebeurt in het kader van naamcreatie (voor bedrijven en merken), product ontwikkeling (merken/modellen), technische uitvindingen (octrooien), vormgeving en design (auteursrechten en modellen) maar ook bij online activiteiten (domeinnamen en social media). Een claim op deze rechten ontstaat vaak alleen nadat voor deze rechten specifiek bescherming is aangevraagd. Omdat productontwikkeling, marketing en de juridische afdeling vaak niet geïntegreerd zijn, bestaat de kans dat bepaalde rechten niet geclaimd zijn.
Daarnaast besluiten bedrijven soms een merk of een product in licentie te geven of te nemen. Maar naast merken worden licenties ook gebruikt voor de exploitatie van andere IE rechten zoals modelrechte en auteursrechten. Met een licentie krijgt een ander bedrijf toestemming een product/ merk / octrooi of andere rechten elders te exploiteren. Licenties zijn in principe vormvrij, maar het is verstandig om de afspraken duidelijk op papier te zetten. Net zoals bij distributieovereenkomsten moet duidelijk zijn wat een ander wel of niet mag doen, onder welke voorwaarden en hoe de samenwerking beëindigd kan worden. Tevens zien we steeds vaker fusies tussen bedrijven (of splitsingen van bedrijven) waarbij vergeten wordt tijdig de IE-rechten over te dragen aan de nieuwe entiteit.
Hierdoor is er vaak niet een goed overzicht van wat er nu precies wel of beschermd is en hoe dit gedaan is. In het kader van mogelijke conflicten en omdat intellectuele eigendomsrechten een belangrijk deel van de Goodwill vormen, is het verstandig hier inzicht in te krijgen. Welke rechten zijn er wel en niet geregistreerd en op welke manier kan voorkomen worden dat niet tijdig bescherming geclaimd wordt.
De Abcor Goodwill-check maakt inzichtelijk welke rechten er wel en niet zijn vastgelegd. Tevens geven onze merkjuristen een vrijblijvend (herstel)advies en een structureringsadvies om tijdig bepaalde rechten zeker te stellen.
Continu bedenken mensen en bedrijven nieuwe ideeën. Briljante ideeën die ze vaak willen beschermen voordat zij er mee de markt op gaan. Reden is simpel, als ik het vertel, is
Campagnes zijn vaak gebouwd rond een thema waarbij slagzin als pay-off werkt. Kapitalen worden in de markt gepompt om op die manier een eigen plek te bemachtigen. Bescherming
Bekende mensen zoals artiesten, voetballers, acteurs maar ook muzikanten laten vaak hun naam (of de familienaam) als merk registreren. Op die manier proberen ze te voorkomen dat anderen een financieel
In Londen is een restaurant gestart met de verkoop van ijs gemaakt van aanleverde moedermelk. Zolang er voldoende aanvoer is, blijft het ijs op de lijst staan. Moedermelk
De start van het nieuwe jaar bracht een schokgolf teweeg in stripminnend België. Op de nieuwjaarsreceptie van de stad Gent deelde de lokale Belgische politieke partij Vlaams Belang kalenders uit
Barbie is al jaren een kassucces voor Matell. Barbie bezit dan nog altijd de 97ste plaats van de top 100 meest belangrijke merken wereldwijd (in geldwaarde).
OLM besluit haar bier via de supermarkten bij een breder publiek onder de aandacht te brengen. Naast een nieuw distributiekanaal wordt tevens de vormgeving van het flesje aangepast.
In Nederland zijn Google en Cliniclowns de sterkste merken. Google behoudt niet
alleen in Nederland zijn nummer 1 positie, maar ook wereldwijd. Het merk is inmiddels 100 miljard dollar waard.
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor
Frambozenweg 109-111
Postbus 2134
2301 CC LEIDEN
Tel: 071-5763116
Fax: 071-5768947
E-mail: info@abcor-ip.com
Bezoekadres Zuid Nederland
Spoorlaan 460
5038 CH TILBURG
Bezoekadres België
Rubensstraat 104/59
TURNHOUT 2300
Abcor is lid van de volgende branche- en kwaliteitsorganisaties: Benelux Vereniging van Merken- en Modellenrecht, International Trademark Association, Vereniging voor Reclamerecht.