Geen BLOOMING theehuis voor Gordon vanwege ouder merk BLOOMING
Bij de lancering van een nieuwe bedrijfsnaam checken bedrijven vaak wel
Goodwill bescherming, check intellectuele eigendomsrechten, licenties, distributieovereenkomsten, merken, modellen, octrooien, designs, reclame
Goodwill check, goodwill bescherming, merkdepot strategie, due dilligence, ontstaan van intellectuele eigendomsrechten, merken, modellen, octrooien, designs, reclame, merkregistraties, modelregistraties, domeinnamen, social media accounts, distributieovereenkomsten, licenties, fusies van bedrijven, benelux
Intellectuele eigendomsrechten ontstaan op allerlei manieren binnen bedrijven. Dit gebeurt in het kader van naamcreatie (voor bedrijven en merken), product ontwikkeling (merken/modellen), technische uitvindingen (octrooien), vormgeving en design (auteursrechten en modellen) maar ook bij online activiteiten (domeinnamen en social media). Een claim op deze rechten ontstaat vaak alleen nadat voor deze rechten specifiek bescherming is aangevraagd. Omdat productontwikkeling, marketing en de juridische afdeling vaak niet geïntegreerd zijn, bestaat de kans dat bepaalde rechten niet geclaimd zijn.
Daarnaast besluiten bedrijven soms een merk of een product in licentie te geven of te nemen. Maar naast merken worden licenties ook gebruikt voor de exploitatie van andere IE rechten zoals modelrechte en auteursrechten. Met een licentie krijgt een ander bedrijf toestemming een product/ merk / octrooi of andere rechten elders te exploiteren. Licenties zijn in principe vormvrij, maar het is verstandig om de afspraken duidelijk op papier te zetten. Net zoals bij distributieovereenkomsten moet duidelijk zijn wat een ander wel of niet mag doen, onder welke voorwaarden en hoe de samenwerking beëindigd kan worden. Tevens zien we steeds vaker fusies tussen bedrijven (of splitsingen van bedrijven) waarbij vergeten wordt tijdig de IE-rechten over te dragen aan de nieuwe entiteit.
Hierdoor is er vaak niet een goed overzicht van wat er nu precies wel of beschermd is en hoe dit gedaan is. In het kader van mogelijke conflicten en omdat intellectuele eigendomsrechten een belangrijk deel van de Goodwill vormen, is het verstandig hier inzicht in te krijgen. Welke rechten zijn er wel en niet geregistreerd en op welke manier kan voorkomen worden dat niet tijdig bescherming geclaimd wordt.
De Abcor Goodwill-check maakt inzichtelijk welke rechten er wel en niet zijn vastgelegd. Tevens geven onze merkjuristen een vrijblijvend (herstel)advies en een structureringsadvies om tijdig bepaalde rechten zeker te stellen.
Bij de lancering van een nieuwe bedrijfsnaam checken bedrijven vaak wel
In 2013 zijn ruim 13.800 bedrijven failliet gegaan (CBS). Bij een faillissement is de goodwill van een bedrijf niet zomaar ineens verdwenen. Vandaar dat de curator altijd de mogelijkheid onderzoekt
Succes kent vele vaders, ook in televisieland. Menigeen claimt het idee van een bepaald succesvol programma, een TV-format. Zo stelde Sjaak Bral dat de makers van Comedy Kids zijn idee
De grote en bekende merken investeren kapitalen in het design van hun verpakkingen. Gezien het grote marktaandeel, is het voor huismerken ( en concurrenten) aantrekkelijk om hier dicht tegen aan
De Hoge Raad in Nederland heeft recent een duidelijke uitspraak gedaan over de reikwijdte van
Veel bedrijven denken dat de inschrijving van de bedrijfsnaam bij de KvK voldoende rechten geeft. Dat is dus vaak niet het geval. Een ouder overeenstemmend merkrecht kan namelijk problemen opleveren.
Op de website van de RVD zijn de officiële foto’s te vinden
The Ivy Bar in Glasgow krijgt na zes jaar een sommatie om haar naam aan te passen. De naam maakt namelijk inbreuk op de bekende Ivy Bar uit Londen. De
Talpa wil stappen ondernemen om de gemeente Hollands Kroon te verbieden om nog langer gebruikt te maken van het logo met de hand waarin een microfoon zit met daaronder de
Zeg je Coca Cola dan weet bijna iedereen waar over je het hebt, namelijk een frisdrank merk met een rood/witte layout. Maar Coca Cola gooit het nu over een andere
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor
Frambozenweg 109-111
Postbus 2134
2301 CC LEIDEN
Tel: 071-5763116
Fax: 071-5768947
E-mail: info@abcor-ip.com
Bezoekadres Zuid Nederland
Spoorlaan 460
5038 CH TILBURG
Bezoekadres België
Rubensstraat 104/59
TURNHOUT 2300
Abcor is lid van de volgende branche- en kwaliteitsorganisaties: Benelux Vereniging van Merken- en Modellenrecht, International Trademark Association, Vereniging voor Reclamerecht.