Granaat als vormmerk voor drankje
Een bijzondere verpakking is vaak een communicatievorm waarmee een fabrikant zich wil onderscheiden in de markt. Echter, die vorm is dikwijls niet te registreren als merk. De autoriteiten weigeren vaak
Bedrijven investeren kapitalen om zich te positioneren in de markt. De naam van het bedrijf, het logo, merken van de producten, het zijn allemaal belangrijke herkenningstekens voor consumenten. Tekens waarmee een bedrijf zich onderscheidt van een ander bedrijf. Maar een merk is meer dan alleen een onderscheidingsteken. Het staat symbool voor de goodwill die het bedrijf heeft opgebouwd en vertegenwoordigt daardoor een grote financiële waarde voor het bedrijf. Bescherm daarom tijdig die goodwill.
Merkrechten ontstaan in de meeste landen niet door gebruik van een teken maar slechts door registratie ervan. De registratie van een domeinnaam of een handelsnaam geeft dus geen merkrechten! Alleen registratie van een teken als merk geeft deze rechten.
Om succesvol en ongehinderd de activiteiten te kunnen uitbreiden, is het daarom verstandig (of eigenlijk noodzakelijk) om voor de belangrijkste tekens bescherming aan te vragen. Denk hierbij niet alleen aan namen, maar ook aan: logo’s, slagzinnen, bijzondere verpakkingen, vormen van producten, kleuren, geuren, filmpjes en alle andere herkenningstekens waarmee een bedrijf zich positioneert in de markt. Alleen als deze tekens geregistreerd zijn als merk, kan er een beroep op worden gedaan om bijvoorbeeld merkinbreuk aan te pakken of bijvoorbeeld met voorrang nieuwe domeinnamen te claimen.
Een bijzondere verpakking is vaak een communicatievorm waarmee een fabrikant zich wil onderscheiden in de markt. Echter, die vorm is dikwijls niet te registreren als merk. De autoriteiten weigeren vaak
Iedere winkelier zal proberen zijn winkelinrichting een unieke uitstraling te geven. Zo herkent de consument direct het bedrijf door de gebruikte kleuren, displays en winkelinrichting. Maar is dit unieke design
Regelmatig speelt de vraag of woorden of beelden met een groot maatschappelijk, religieus of cultureel belang wel een merk kunnen zijn. Omdat hiervoor
De wet heeft bepaald, dat niet ieder merk zomaar kan worden geregistreerd. Als een merk puur het product beschrijft, dan weigeren de merkautoriteiten zo’n merk in te schrijven. Het woord
Onze taal ontwikkelt zich continu. Door
Bekende mensen registreren hun naam als merk. Als ze overlijden, is de naam vogelvrij. Wordt het niet eens tijd voor een wetsaanpassing om lijkenpikkerij tegen te gaan? Misschien wordt het
Bij veel bedrijven wordt de corporate
Met een merkregistratie krijgt een bedrijf een uniek monopolie op het gebruik van een bepaalde naam. Echter dit monopolie is niet onbeperkt. Bij een merkaanvraag moet worden aangegeven voor welke
Om te overleven, moet een bedrijf zich blijven ontwikkelen. Dat kan in de vorm van innovatie, maar vaak ook in de vorm van productdifferentiatie. Kan een bedrijf en nieuw
Als in een logo staatssymbolen zijn opgenomen (zoals vlaggen), dan kan dit tot problemen leiden. Het gebruik van symbolen die verwijzen naar de Europese Unie (zoals de twaalf sterren), wordt
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor
Frambozenweg 109-111
Postbus 2134
2301 CC LEIDEN
Tel: 071-5763116
Fax: 071-5768947
E-mail: info@abcor-ip.com
Bezoekadres Zuid Nederland
Spoorlaan 460
5038 CH TILBURG
Bezoekadres België
Rubensstraat 104/59
TURNHOUT 2300
Abcor is lid van de volgende branche- en kwaliteitsorganisaties: Benelux Vereniging van Merken- en Modellenrecht, International Trademark Association, Vereniging voor Reclamerecht.