Over Merkregistratie

Merkregistratie

Bedrijven investeren kapitalen om zich te positioneren in de markt. De naam van het bedrijf, het logo, merken van de producten, het zijn allemaal belangrijke herkenningstekens voor consumenten. Tekens waarmee een bedrijf zich onderscheidt van een andere bedrijf. Maar een merk is meer dan alleen een onderscheidingsteken. Het staat symbool voor de goodwill die het bedrijf heeft opgebouwd en vertegenwoordigd daardoor een grote financiële waarde voor het bedrijf. Bescherm daarom tijdig die goodwill.

Merkrechten ontstaan in de meeste landen niet door gebruik van een teken maar slechts door registratie daarvan. De registratie van een domeinnaam of een handelsnaam geeft dus geen merkrechten! Alleen registratie van een teken als merk geeft deze rechten.

Om succesvol en ongehinderd de activiteiten te kunnen uitbreiden, is het daarom verstandig (of eigenlijk noodzakelijk) om voor de meest belangrijke tekens bescherming aan te vragen. Denk hierbij niet alleen aan namen, maar ook aan: logo’s , slagzinnen, bijzonder verpakkingen, vormen van producten, kleuren, geuren, filmpjes en alle andere herkenningstekens waarmee een bedrijf zich positioneert in de markt. Alleen als deze tekens geregistreerd zijn als merk, kan er een beroep op worden gedaan om bijvoorbeeld merkinbreuk aan te pakken of bijvoorbeeld met voorrang nieuwe domeinnamen te claimen.

Spookfacturen - fraudehelpdesk

alle artikelen in

Merkregistratie

Spookfacturen - fraudehelpdesk

Spookfacturen – fraudehelpdesk

Spookfacturen blijven in ons vak een onuitroeibaar kwaad. Alleen gaat het van kwaad tot erger. Recent zijn er zelfs spookfacturen verstuurd met daarop de logo’s van officiële autoriteiten (BOIP, EUIPO

Lees verder »
Washington Redskins deel 2

Washington Redskins deel 2

Al jaren strijden mensen tegen de naam WASHINGTON REDSKINS. In 1993 stelde het National Congress of American Indians dat de clubnaam denigrerend en racistisch is voor indianen. Om die reden

Lees verder »
Chelsea en José Mourinho

Chelsea en José Mourinho

Bekende sporters registreren vaak hun naam als merk. Die registraties verrichten ze dan meestal op de eigen IP-holding. Op die manier kan de sporter zijn of haar populariteit verzilveren en

Lees verder »
Herdepot Monopoly te kwader trouw

Herdepot Monopoly te kwader trouw

Na vijf jaar is een merk gebruiksplichtig. Omdat bewijs van gebruik soms moeilijk te verzamelen is (zie BigMac –Abcors ABC-tje nr. 35), laten bedrijven iedere vijf jaar hun belangrijkste merken

Lees verder »

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje