Over Merkregistratie

Merkregistratie

Bedrijven investeren kapitalen om zich te positioneren in de markt. De naam van het bedrijf, het logo, merken van de producten, het zijn allemaal belangrijke herkenningstekens voor consumenten. Tekens waarmee een bedrijf zich onderscheidt van een andere bedrijf. Maar een merk is meer dan alleen een onderscheidingsteken. Het staat symbool voor de goodwill die het bedrijf heeft opgebouwd en vertegenwoordigd daardoor een grote financiële waarde voor het bedrijf. Bescherm daarom tijdig die goodwill.

Merkrechten ontstaan in de meeste landen niet door gebruik van een teken maar slechts door registratie daarvan. De registratie van een domeinnaam of een handelsnaam geeft dus geen merkrechten! Alleen registratie van een teken als merk geeft deze rechten.

Om succesvol en ongehinderd de activiteiten te kunnen uitbreiden, is het daarom verstandig (of eigenlijk noodzakelijk) om voor de meest belangrijke tekens bescherming aan te vragen. Denk hierbij niet alleen aan namen, maar ook aan: logo’s , slagzinnen, bijzonder verpakkingen, vormen van producten, kleuren, geuren, filmpjes en alle andere herkenningstekens waarmee een bedrijf zich positioneert in de markt. Alleen als deze tekens geregistreerd zijn als merk, kan er een beroep op worden gedaan om bijvoorbeeld merkinbreuk aan te pakken of bijvoorbeeld met voorrang nieuwe domeinnamen te claimen.

Coin pocket Diesel geldig positiemerk

alle artikelen in

Merkregistratie

Kleur geel geldig merk Kärcher

Kleur geel geldig merk Kärcher

Sinds 1974 gebruikt Kärcher de kleur geel op haar reinigingsapparaten. De kleur geel wordt ook gebruikt op de website, in brochures, verpakkingen, promotiemateriaal en reclame. In 1990 laat het bedrijf

Lees verder »
Abcor nieuwkomer in de WTR1000

Abcor nieuwkomer in de WTR1000

Ieder jaar zijn er weer vele rankings van merkenbureaus. Belangrijk natuurlijk voor ons als kantoor. Zeker als het gaat om een onafhankelijke beoordeling door klanten. We zijn dan ook super

Lees verder »

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje