Meeliften op WK voetbal – aanhakende reclame en ambush marketing
Mag je als bedrijf inhaken op het WK? Ja in principe wel, zolang dit niet in strijd is met een wettelijke regeling en er geen inbreuk wordt gemaakt op rechten
Auteursrecht ontstaat automatisch en geeft de maker het exclusieve recht om een werk te verveelvoudigen en openbaar te maken. In tegenstelling tot merken, modellen en octrooien, zijn er in veel landen geen registratievereisten voor auteursrecht. Bedrijven gebruiken vaak het copyrightsymbool © om aan te geven dat een bepaald werk auteursrechtelijk beschermd is.
Belangrijk is dat het auteursrecht geldt voor een concreet, oorspronkelijk werk. Dit kan bijvoorbeeld een boek, muziekstuk, productvormgeving of kunstwerk zijn. Vrijwel alles wat we om ons heen zien, horen of gebruiken, kan auteursrechtelijk beschermd zijn. Juridisch gezien moet een werk oorspronkelijk zijn en een eigen intellectuele schepping van de auteur bevatten. Met andere woorden, het werk moet iets eigens en creatiefs hebben, maar de drempel hiervoor is laag. Vrijwel alle vormen van toegepaste kunst vallen hieronder. Let op: ideeën, theorieën en stijlen zijn niet te beschermen—alleen de specifieke uitwerking ervan.
Auteursrecht kent geen ingewikkelde registratie-eisen, juist om de drempel zo laag mogelijk te houden. Het doel is om de oorspronkelijke maker een recht te geven op een eerlijke financiële vergoeding wanneer zijn werk wordt gebruikt, zodat hij kan meedelen in het succes ervan. Het auteursrecht blijft zeventig jaar geldig, gerekend vanaf de eerste publicatie of het overlijden van de maker. Daarnaast is het vrij eenvoudig overdraagbaar.
Om deze reden is het essentieel om aan het begin van een creatieproces stil te staan bij de auteursrechten. Worden de rechten op een project (bijvoorbeeld een nieuw logo of de vormgeving van een product) overgedragen, en zo ja, onder welke voorwaarden? Auteursrecht speelt een centrale rol in creatieve processen, zoals in de reclamewereld. Daarom is het noodzakelijk om te controleren welke rechten er geclaimd kunnen worden en hoe inbreuken voorkomen kunnen worden.
Het auteursrecht kent ook enkele specifieke bepalingen, zoals het portretrecht. Niet iedereen mag zomaar herkenbaar worden afgebeeld. Portretrecht omvat niet alleen foto’s, maar ook karikaturen en lookalikes. Personen met een commerciële waarde (verzilverbare populariteit) kunnen eisen dat hun beeltenis niet zonder toestemming wordt gebruikt. Anderen kunnen zich juist verzetten tegen associatie met bepaalde producten of merken, bijvoorbeeld op basis van privacyrechten.
Daarnaast heeft de maker van een werk—zoals een fotograaf of illustrator—zelf ook auteursrechten op zijn creatie. Wees daarom voorzichtig met het gebruik van afbeeldingen en foto’s van het internet. Dat een beeld online staat, betekent niet dat het rechtenvrij is. Controleer altijd of de rechten van de maker zijn afgekocht en of het model op de foto toestemming heeft gegeven voor publicatie en gebruik.
Naast auteursrechtelijke vraagstukken spelen in reclamecampagnes vaak ook merkrechten een rol. Hierbij zijn enkele belangrijke vragen:
Speciale aandacht is er ook voor slogans. Slogans worden veel gebruikt in reclame, maar een merkenrechtelijk monopolie hierop verkrijgen is vaak lastig. Daarnaast is het de vraag of een slogan via het auteursrecht beschermd kan worden. In sommige gevallen kan bescherming worden verkregen via een registratie in het Benelux Vormmerkenregister (GVR).
Mag je als bedrijf inhaken op het WK? Ja in principe wel, zolang dit niet in strijd is met een wettelijke regeling en er geen inbreuk wordt gemaakt op rechten
Reclame is een grondrecht dat valt onder de vrijheid van meningsuiting. Echter mag een staat dit recht beperken als de reclame mogelijk kwetsend is voor bepaalde geloofsgroepen? Die vraag speelt
Radio 538 heeft een naam hoog te houden voor wat betreft grens opzoekende campagnes. Iedere zomercampagne levert eigenlijk wel klachten op bij de Reclame Code Commissie (RCC). Opvallend is wel
Het moge bekend zijn, BN’ers hebben een verzilverbare populariteit (denk aan de rel met Max Verstappen en Picnic). Maar hoe zit dat met onbekende mensen? In principe zijn foto’s van
Scotch & Soda brengt sinds 2012 donsjassen op de markt. Als Esprit in 2015 een vergelijkbare jas lanceert in een aantal EU-landen, maakt Scotch hiertegen bezwaar op basis van haar
Vorig jaar heeft de rechter een interessante uitspraak gedaan over het gebruik van stockfoto’s. Vrijwel altijd worden (stock) foto’s beschermd op basis van het auteursrecht. De basis regel is, dat
Iedereen die vindt dat een bepaalde reclame-uiting niet door de beugel kan, kan een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie. Vaak draait het om de vraag of de reclame
Een idee is niet te beschermen, wel de uitvoering daarvan. Bij producten van toegepaste kunst kan de maker de vormgeving claimen via het auteursrecht of via het modellenrecht. In Nederland
Trine Andersen ontwerpt in 2012 de Wire Basket. Omdat ze in loondienst werkt, komen de IE rechten die ontstaan als ontwerpster toe aan het bedrijf (Ferm Living). De vraag is:
Bedrijven proberen op alle mogelijke manier de goodwill van een bedrijf te claimen en te beschermen. Technische uitvindingen worden veilig gesteld via octrooien. Namen, logo’s, deuntjes en andere onderscheidingstekens (tot
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor
Frambozenweg 109-111
Postbus 2134
2301 CC LEIDEN
Tel: 071-5763116
Fax: 071-5768947
E-mail: info@abcor-ip.com
Bezoekadres Zuid Nederland
Spoorlaan 460
5038 CH TILBURG
Bezoekadres België
Rubensstraat 104/59
TURNHOUT 2300
Abcor is lid van de volgende branche- en kwaliteitsorganisaties: Benelux Vereniging van Merken- en Modellenrecht, International Trademark Association, Vereniging voor Reclamerecht.