IP Kennisquiz over merkenrechten

eiser
eiser
gedaagde
gedaagde

Gedaagde vraagt voor haar X logo bescherming aan in de Europese Unie voor waren in klasse 25 (kleding). Op basis van haar eigen X logo stelt eiser hier oppositie tegen in. Het X logo van eiser is namelijk ook geregistreerd voor kleding, en logo’s zijn in de kledingbranche heel belangrijk. Wel of geen inbreuk?
De oppositie afdeling van het OHIM wijst de oppositie af. Alhoewel het hier om identieke waren gaat, zijn de verschillen toch voldoende. Het logo is niet veel meer dan de letter X, dus volgens het OHIM heeft dit logo een zwak onderscheidend vermogen.
De Board of Appeal is het hier niet mee eens. De gemiddelde consument ziet beide logo’s direct als de letter X, Hierdoor zijn ze visueel en auditief gelijk. Ook conceptueel is er overeenstemming, omdat X slang is in internettaal. Daarnaast zegt de letter X niets over kleding, dus is het normaal onderscheidend (en dus niet zwak zoals het OHIM eerder oordeelde).

In de kledingbranche is het daarnaast niet ongebruikelijk om een merk op verschillende wijze weer te geven (ander design). Om die reden is er dus wel degelijk kans op verwarring. Het Gerecht verwerpt het beroep en is het met de BoA eens. Wel inbreuk.

Partijen: Eiser: Leineweber GmbH & Co KG vs Capitalizaciones Mercantiles Ltda

Uitspraak: Gerecht , zaak T-378/12, 5 november 2013

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje