Valse hoop beschrijvend merk

Vanuit marketingoogpunt is het aantrekkelijk om bij een nieuw merk een woord te gebruiken wat direct de lading dekt. Met zo’n beschrijvend merk weet de consument direct waar het product voor staat. Nadeel is dat de autoriteiten een merk weigeren als het beschrijvend is. Soms lukt het toch zo’n merk in te schrijven, maar hoe hard kan je daarop vertrouwen bij een inbreuk?

Sinds 2009 verhuurt eiser afvalcontainers onder de naam BOUWBAKKKIE. In het verleden waren de autoriteiten iets minder streng in de beoordeling of zij een merk moesten weigeren omdat dit beschrijvend is. Dat is hier ook het geval, het merk BOUWBAKKIE is als woordmerk ingeschreven in de Benelux en de Europese Unie.

Als gedaagde opslagcontainers gaat verhuren onder de naam OPSLAGBAKKIE maakt eiser daartegen bezwaar. De merken lijken teveel op elkaar. Er volgt een rechtszaak waarbij verweerder een tegenclaim indient, namelijk de merken waarop eiser zich beroept zijn beschrijvend, dus die moeten doorgehaald worden.

De rechter gaat daarin mee. De woorden BAKKIE en het voorvoegsel BOUW zijn algemene gangbare woorden. De verkleining BAKKIE is niet ongebruikelijk en geeft het merk geen onderscheidend vermogen.

Eiser stelt dat de merken zijn ingeburgerd, maar daarvoor is ook te weinig bewijs overlegt. Gevolg, het gevraagde verbod wordt afgewezen, maar erger de merken die in stelling zijn gebracht worden doorgehaald. Wijze les, kies bij branding van een nieuw merk niet voor een beschrijvend merk, maar liever voor een fictief of anders een suggestief merk.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje