Het IOC geeft in haar eigen reglementen (in artikel 7) aan dat zij exclusief houder is van alle Olympische symbolen zoals: The Olympic symbol, flag, motto, anthem, identifications (e.g. OLYMPIC GAMES) designations, emblems, flame and torches, and any other musical works, audiovisual works or other creative works or artefacts commissioned in connection with the Olympic Games by the IOC, the NOC’s and/or OCOGs…
Op basis van die merkrechten maakt het IOC vaak succesvol bezwaar tegen andere merken die een link leggen met de Olympische Spelen door het gebruik van woorden als OLYMPIC/OLYMPUS. Insteek is dat de merken verwarringwekkend overeenstemmen of dat derden aanhaken bij de bekendheid van de merken.
In de rechtspraak is al eerder aangenomen dat de 5 Olympische ringen een bekend merk zijn. Ook de woorden OLYMPIC/ OLYMPIQUE is een bekend merk conform art 6bis Unieverdrag van Parijs.
Mochten de merken niet geregistreerd zijn voor alle klassen (wat bij de grote merken wel steeds het geval is) dan is er via deze route alsnog merkbescherming te claimen voor niet soortgelijke waren en diensten.