nieuwscategorie:

Wat claimt het IOC?

Iedere Olympische Spelen zijn uniek. Niet alleen qua prestaties, maar ook in de communicatieve uitingen. Het IOC realiseert zich dat dit de key assets van de organisatie zijn. Voor iedere Spelen (Olympische en Paralympics) worden er vaak ook nieuwe uitingen bedacht. Het gaat dan niet alleen om woordmerken zoals OLYMPIC of stadsnamen met het jaartal (PARIS 2024) maar ook logo’s, characters (de mascotte van de lopende Eiffeltoren), de nieuwe vorm van de fakkel waarmee de vlam in Parijs aankomt, als wel de vormgeving van de medailles, het lettertype wat gebruikt wordt in communicatie, vlaggen, slogans pictogrammen et cetera. Om te kunnen optreden tegen derden zijn en worden vaak al deze tekens al jaren van te voren als merk geregistreerd.

Het IOC geeft in haar eigen reglementen (in artikel 7) aan dat zij exclusief houder is van alle Olympische symbolen zoals: The Olympic symbol, flag, motto, anthem, identifications (e.g. OLYMPIC GAMES) designations, emblems, flame and torches, and any other musical works, audiovisual works or other creative works or artefacts commissioned in connection with the Olympic Games by the IOC, the NOC’s and/or OCOGs

Op basis van die merkrechten maakt het IOC vaak succesvol bezwaar tegen andere merken die een link leggen met de Olympische Spelen door het gebruik van woorden als OLYMPIC/OLYMPUS. Insteek is dat de merken verwarringwekkend overeenstemmen of dat derden aanhaken bij de bekendheid van de merken.

In de rechtspraak is al eerder aangenomen dat de 5 Olympische ringen een bekend merk zijn. Ook de woorden OLYMPIC/ OLYMPIQUE is een bekend merk conform art 6bis Unieverdrag van Parijs.

Mochten de merken niet geregistreerd zijn voor alle klassen (wat bij de grote merken wel steeds het geval is) dan is er via deze route alsnog merkbescherming te claimen voor niet soortgelijke waren en diensten.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje