nieuwscategorie:

LACOSTE CROCODILE                                                                                                                  

Als een merk wereldwijd wordt uitgerold, ontstaan er vaak problemen. Soms zijn er (aan de andere kant van de wereld) vergelijkbare merken geregistreerd. Omdat het niet aantrekkelijk is om wereldwijd verschillende merken te gebruiken, besluiten beide partijen dan vaak dat beide merken naast elkaar kunnen bestaan onder bepaalde voorwaarden. Het is dan wel essentieel om goed na te denken wat er in de overeenkomst moet staan en houd daarbij rekening met toekomstige ontwikkelingen.

Sinds 1927 gebruikt Lacoste het logo van een geborduurde krokodil met het woord Lacoste. Dit logo is in veel landen vastgelegd. Het Singaporese bedrijf Crocodile gebruikt ook een krokodil in haar logo. Ook dit logo is in vele landen geregistreerd (waaronder India). Na een aantal rechtszaken (in onder andere Singapore en Japan) besluiten partijen de strijdbijl te begraven. Er wordt een co-existentie overeenkomst getekend, waarin partijen verklaren dat beide merken naast elkaar kunnen bestaan en dat partijen elkaar niet langer in de rechtszaal zullen aanvallen. Iets wat wel vaker gebeurt in een merkenconflict.

Als Crocodile jaren later merkbescherming aanvraagt voor haar nieuwe logo in India, maakt Lacoste daartegen bezwaar. Beslist wordt dat Crocodile wel een ouder merk heeft in India, maar dat dit zich niet uitstrekt tot alle mogelijke variaties (waaronder het nieuwe logo).

Lacoste wint de zaak. Het bedrijf heeft namelijk eerder alleen het beeldmerk van de krokodil (zonder woord erin) als merk vastgelegd. De getekende overeenkomst is geldig in diverse landen, maar daarin is India niet specifiek opgenomen. De uitspraak geeft mooi weer wat het belang is van het vastleggen van symbolen die bedrijven in hun communicatie gebruiken. Bedenk daarnaast dat het opstellen van een co-existentie verklaring maatwerk is. Houd daarbij niet alleen rekening met de huidige situatie, maar denk vooral na over mogelijke wijzigingen in de toekomst.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje