Unilever vindt het belangrijk dat de ingrediënten van haar producten duurzaam worden geteeld. Zij heeft daarvoor een eigen duurzaam landbouwprogramma ontwikkeld. Omdat de pindaleveranciers hieraan voldoen, staat op de voorkant van de Calvé pindakaas pot het logo “Wij gebruiken duurzaam geteelde pinda’s”. Aan de achterkant bij de ingrediënten is een QR-code te vinden voor nadere informatie over het landbouwprogramma. Grote vraag: mag dit, want een duurzaamheidsclaim moet aan speciale eisen voldoen? Iedere duurzaamheidsclaim moet namelijk duidelijk, specifiek, juist en ondubbelzinnig zijn.
De Reclame Code commissie besluit dat uit het logo niet blijkt of de pindakaas uitsluitend is gemaakt van ‘duurzaam geteelde pinda’s’. De claim is dat er duurzaam geteelde pinda’s worden gebruikt, alleen niet hoeveel. Op de zitting blijkt dat dit ca. 95% van de pinda’s is. Hierdoor kan de consument worden misleid. Daarnaast is onduidelijk wat de criteria zijn om pinda’s te kwalificeren als duurzame pinda’s. De QR-code op de verpakking is hiervoor onvoldoende. De QR-code staat op een totaal andere plek en op de website is alleen algemene informatie te vinden over uitgangspunten die belangrijk zijn bij de teelt. Niet hoe deze van toepassing zijn op de teelt van pinda’s. Ook op dit punt is de duurzaamheidsclaim onduidelijk. Unilever wordt verzocht de Calvé verpakking aan te passen.