nieuwscategorie:

Calvé duurzaamheidsclaim misleidend   

Calve pindakaas reclame
Unilever vindt het belangrijk dat de ingrediënten van haar producten duurzaam worden geteeld. Zij heeft daarvoor een eigen duurzaam landbouwprogramma ontwikkeld. Omdat de pindaleveranciers hieraan voldoen, staat op de voorkant van de Calvé pindakaas pot het logo “Wij gebruiken duurzaam geteelde pinda’s”. Aan de achterkant bij de ingrediënten is een QR-code te vinden voor nadere informatie over het landbouwprogramma. Grote vraag: mag dit, want een duurzaamheidsclaim moet aan speciale eisen voldoen? Iedere duurzaamheidsclaim moet namelijk duidelijk, specifiek, juist en ondubbelzinnig zijn.

Unilever vindt het belangrijk dat de ingrediënten van haar producten duurzaam worden geteeld. Zij heeft daarvoor een eigen duurzaam landbouwprogramma ontwikkeld. Omdat de pindaleveranciers hieraan voldoen, staat op de voorkant van de Calvé pindakaas pot het logo “Wij gebruiken duurzaam geteelde pinda’s”. Aan de achterkant bij de ingrediënten is een QR-code te vinden voor nadere informatie over het landbouwprogramma. Grote vraag: mag dit, want een duurzaamheidsclaim moet aan speciale eisen voldoen? Iedere duurzaamheidsclaim moet namelijk duidelijk, specifiek, juist en ondubbelzinnig zijn.

De Reclame Code commissie besluit dat uit het logo niet blijkt of de pindakaas uitsluitend is gemaakt van ‘duurzaam geteelde pinda’s’. De claim is dat er duurzaam geteelde pinda’s worden gebruikt, alleen niet hoeveel. Op de zitting blijkt dat dit ca. 95% van de pinda’s is. Hierdoor kan de consument worden misleid. Daarnaast is onduidelijk wat de criteria zijn om pinda’s te kwalificeren als duurzame pinda’s. De QR-code op de verpakking is hiervoor onvoldoende. De QR-code staat op een totaal andere plek en op de website is alleen algemene informatie te vinden over uitgangspunten die belangrijk zijn bij de teelt. Niet hoe deze van toepassing zijn op de teelt van pinda’s. Ook op dit punt is de duurzaamheidsclaim onduidelijk. Unilever wordt verzocht de Calvé verpakking aan te passen.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje