Legobloemen bij de Wibra                                                                    

Wibra-Bloemen-Lego
Lego maakt speelgoed voor alle leeftijden. Zo is de LEGO Botanical Collection, een modulair bouwsysteem om bloemen te maken, specifiek gericht op volwassenen. Niet alleen het merk LEGO is geregistreerd voor speelgoed, LEGO heeft tevens de diverse bouwstenen als model vastgelegd.

Wibra speelt in op deze trend en komt onder andere met het Mini Block Flower Arrangement. Op social media worden deze producten gepromoot als ‘Lego bloemen’. Het is dan ook niet verwonderlijk dat snel daarna er een sommatie op de mat valt van LEGO. Uiteindelijk komt de rechter eraan te pas.

De aanprijzingen op social media (als Lego bloemen) is een merkinbreuk op het woordmerk LEGO, want het gaat om de identieke naam voor bouwsteentjes. Het gebruik van de steentjes is ook een modelinbreuk. De steentjes die Wibra gebruikt, wekken bij de kopers (de geïnformeerde gebruiker) geen andere algemene indruk op. Er is een kleine inkeping op de nopjes, maar die is zo minimaal dat dit in de vergelijking wegvalt. Gevolg: merk en modelinbreuk. Binnen 2 weken moet er een recall zijn uitgestuurd, geldt er een boete voor ieder verkocht product en Wibra wordt veroordeeld in de proceskosten van de wederpartij (een kleine € 15.000,-).

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje