IP Kennisquiz over merkenrechten

eiser gedaagde

Eiser deponeert het logo SEE MORE in klasse 9 voor monitoren. Gedaagde stelt oppositie in tegen de aanvraag op basis van haar Deense en Finse registratie CMORE voor identieke waren. Merkinbreuk of zijn de namen zo verwijzend/ beschrijvend dat de bescherming zich niet zo ver strekt?
Het OHIM en de Board of Appeal oordelen dat de waren identiek zijn. Visueel is er slechts beperkte overeenstemming tussen beide merken (niet zelfde aantal letters, andere merk een afbeelding van een monitor). In het logo zijn de woorden SEE MORE het dominante deel. Auditief en begripsmatig is dit merk wel identiek aan het oudere merk CMORE. Omdat de merken overeenstemmen en de waren identiek zijn, is verwarring tussen beide merken niet uit te sluiten.

Uitkomst

Het Gerecht komt tot dezelfde conclusie. Aspecten die meewegen is o.a. het distributienet. (Reclame die gemaakt wordt, advies in winkels etc, auditief zeker net zo belangrijk als visueel.)
Eiser stelt dat het merk CMORE alleen maar geaccepteerd is in verband met het gebruik van de C (anders zou het beschrijvend zijn). Bescherming mag niet zover opgerekt worden dat er een monopolie geclaimd kan worden op puur beschrijvende merken. Het Gerecht oordeelt dat het feit dat het merk geregistreerd is, niet kan voorkomen dat het deels beschrijvend is. De geldigheid van die merken kan niet getoetst worden in een oppositie procedure (dus moet het Gerecht van de geldigheid hiervan uitgaan). De enige manier om dit aan te vechten is een doorhalingactie te starten in het betreffende land. Een merk met een zeer zwak onderscheidend vermogen kan altijd nog wel verwarring veroorzaken. Het onderscheidend vermogen van het merk is belangrijk bij de beoordeling, maar niet alles zaligmakend, er moet ook met andere aspecten rekening gehouden worden. Denk hierbij aan de overeenstemming tussen de merken en of de soortgelijkheid van producten. Omdat die hier identiek zijn, is het eerdere besluit correct, de merken zijn verwarringwekkend overeenstemmend.

Partijen: NEC Display Solutions Europe GmbH vs OHIM/ C More Entertainment AB

Uitspraak: Gerecht EU, 23 september 2011, T 501/08

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje