Sinds 2013 brengt Grolsch bier op de markt onder de naam KORNUIT. Voor het merk zijn diverse registraties gedaan, waaronder een woordmerk. Als de Lidl komt met een pils onder de naam KORDAAT, stapt Grolsch naar de rechter. Grolsch stelt dat de merken overeenstemmend zijn. Het begin is identiek (KOR) en op het begin van een merk wordt de meeste nadruk op gelegd. Beide merken zijn even lang (zeven letters), eindigen op de T-klank en bestaan uit twee lettergrepen. Het belangrijkste verweer van Lidl is, dat de merken duidelijk een andere betekenis hebben. Bij Kornuit denkt men aan ‘maatje’ en kordaat staat voor ‘vastbesloten’. Die duidelijk andere betekenis heft de mogelijke overeenstemming op.
Het meest logische was geweest als de rechter hierover eerst een uitspraak had gedaan, want eigenlijk alleen op dit punt heeft Lidl kans van slagen. Maar omdat Grolsch dit succesvol betwist (de consument weet niet wat KORNUIT betekent, het woord staat niet voor niets in het Van Dale vergeetwoordenboek), doet de rechter daar wonderbaarlijk genoeg geen uitspraak over.
De rechter doet de zaak af met een zeer bijzondere motivering, los van de lijn die de laatste jaren is uitgezet in de rechtspraak. Meest opvallend is de redenatie dat de merken visueel gering overeenstemmen. Dat komt door de letters ‘nui’ en ‘daa’ op het eind. Dat zou (volgens de rechter) anders zijn als het zou gaan om de letters ‘vv’ en een ‘w’. De overeenstemming tussen beide merken is zo gering dat er geen verwarring kan ontstaan bij het publiek. De eis wordt afgewezen.
Een onbegrijpelijke uitspraak, maar gelukkig is Grolsch in beroep gegaan. Vraag is natuurlijk wel hoe de zaak nu gaat aflopen. Lidl heeft namelijk (natuurlijk geheel toevallig) vrijwel direct na de uitspraak een mega campagne gestart op prime time om het woord KORDAAT alsnog te gaan laden. Werkelijk in ieder sterblok rond het journaal kregen we te horen dat Kordaat bier is voor stoere mannen. Ik ben wel benieuwd in hoeverre deze mega media exposure de zaak gaat beïnvloeden.