Overeenstemming Kordaat Kornuit – conceptuele betekenis merken

Overeenstemming Kordaat Kornuit - conceptuele betekenis merken

Het moge bekend zijn, de Lidl komt regelmatig met private labels die verdacht veel lijken op die van bekende A-merken. Denk hierbij aan Brommerdrop (versus Autodrop), Vlugge Japie (Snelle Jelle), Zagerman worsten (Stegeman) en Duetti (Duo Penotti). Slechts zelden leiden dit soort introducties tot rechtszaken. Echter, dit voorjaar moest de rechter zijn oordeel vellen over een nieuw pilsmerk.

Sinds 2013 brengt Grolsch bier op de markt onder de naam KORNUIT. Voor het merk zijn diverse registraties gedaan, waaronder een woordmerk. Als de Lidl komt met een pils onder de naam KORDAAT, stapt Grolsch naar de rechter. Grolsch stelt dat de merken overeenstemmend zijn. Het begin is identiek (KOR) en op het begin van een merk wordt de meeste nadruk op gelegd. Beide merken zijn even lang (zeven letters), eindigen op de T-klank en bestaan uit twee lettergrepen. Het belangrijkste verweer van Lidl is, dat de merken duidelijk een andere betekenis hebben. Bij Kornuit denkt men aan ‘maatje’ en kordaat staat voor ‘vastbesloten’. Die duidelijk andere betekenis heft de mogelijke overeenstemming op.

Het meest logische was geweest als de rechter hierover eerst een uitspraak had gedaan, want eigenlijk alleen op dit punt heeft Lidl kans van slagen. Maar omdat Grolsch dit succesvol betwist (de consument weet niet wat KORNUIT betekent, het woord staat niet voor niets in het Van Dale vergeetwoordenboek), doet de rechter daar wonderbaarlijk genoeg geen uitspraak over.

De rechter doet de zaak af met een zeer bijzondere motivering, los van de lijn die de laatste jaren is uitgezet in de rechtspraak. Meest opvallend is de redenatie dat de merken visueel gering overeenstemmen. Dat komt door de letters ‘nui’ en ‘daa’ op het eind. Dat zou (volgens de rechter) anders zijn als het zou gaan om de letters ‘vv’ en een ‘w’. De overeenstemming tussen beide merken is zo gering dat er geen verwarring kan ontstaan bij het publiek. De eis wordt afgewezen.

Een onbegrijpelijke uitspraak, maar gelukkig is Grolsch in beroep gegaan. Vraag is natuurlijk wel hoe de zaak nu gaat aflopen. Lidl heeft namelijk (natuurlijk geheel toevallig) vrijwel direct na de uitspraak een mega campagne gestart op prime time om het woord KORDAAT alsnog te gaan laden. Werkelijk in ieder sterblok rond het journaal kregen we te horen dat Kordaat bier is voor stoere mannen. Ik ben wel benieuwd in hoeverre deze mega media exposure de zaak gaat beïnvloeden.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje