nieuwscategorie:

Dino logo’s – te kleine verschillen met Monster Backe

Dino logo’s - te kleine verschillen met Monster Backe

Stripverhalen en stripfiguren zijn populair bij kinderen. Om die reden worden stripfiguren geregeld gebruikt om kinderproducten in de markt te zetten. Ehrman is een van de grootste zuivelfabrikanten in Duitsland en lanceert in 2006 Monster Backe, een vriendelijke lachende dinosaurus. Het character neemt een centrale rol in op de verpakking, in advertenties en bij online computerspelletjes. Het character draagt de identiteit van het product en daarom wordt het character als Uniemerk vastgelegd in grijstinten voor melk en melkproducten. Maar hoe ver gaat die claim?

zuivelproducten, gebak, snoepgoed en koffieproducten) maakt Ehrman hiertegen bezwaar. De merkautoriteiten (en het Gerecht) zijn het hier mee eens. De merken lijken visueel enigszins en begripsmatig erg op elkaar. In beide gevallen gaat het om een in stripstijl getekende dinosaurus, een vriendelijk en blij beestje. Beide getekend vanuit hetzelfde perspectief alleen loopt de nieuwe dino de andere kant op.

Er zijn wel verschillen ( de oudere dino loopt op schoenen, met glas melk in zijn handen en likt zijn lippen) maar daar let de consument niet op. Vaak zullen de merken/ producten niet direct naast elkaar te ziet zijn. De consument moet zich dan baseren op een vage herinnering en deze details dan vergeten. Ook de producten zijn identiek dan wel soortgelijk/ complementair. Gevolg: de aanvraag wordt dan ook geweigerd. Conclusie: worden er stripfiguren gebruikt in de communicatie ter promotie van bepaalde producten, registreer die dan tijdig.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje