nieuwscategorie: ,

Apple krijgt bescherming op inrichting en winkelpand Apple-Stores

Apple heeft de inrichting van haar winkels en de gevel als merk vastgelegd

Het USPTO (de Amerikaanse merkautoriteiten) hebben na eerdere weigeringen eind januari de inrichting van de Apple-Stores als merk geaccepteerd. Voor Apple is dit van groot  belang, nu zowel in America als in China veelvuldig delen van het concept worden “geleend” door derden. Met een merkregistratie in de hand kan hier nu makkelijker tegen worden opgetreden.

De iconische Apple-stores zijn inmiddels een begrip geworden. Winkels met een unieke uitstraling. Niet alleen vanwege de wachtende klanten in de rij voor de winkel, maar vooral vanwege de unieke transparante uitstraling. Kenmerkende aspecten zijn: de glazen panelen voorkant van de winkel, de strakke rechthoekige tafels, de glazen trap en de ingebouwde verlichting.

Het succes is dusdanig groot dat niet alleen in Amerika shops aanhaken bij dit design, maar in China vrij direct het concept is overgenomen (zie Abcor’s eerdere publicaties over bijzondere merkinbreuken in China). Reden voor Apple om het design beschermd te krijgen, maar dit stuitte in eerste instantie op grote problemen. De Amerikaanse merkautoriteiten weigerde in eerste instantie het merk omdat het geen onderscheidend vermogen had. Ook bij de tweede poging werd het merk om die reden geweigerd, echter Apple maakte hier succesvol bezwaar tegen. Het diende een rapport in van 122 pagina’s (inclusief consumenten onderzoek) waarom het interieur wel onderscheidend vermogen heeft/ de inrichting wel als merk wordt herkent door het publiek.

Met de registratie van de inrichting (en de eerdere registraties voor speciale losse delen zoals de glazen trap etc.) en de registratie van de buitenzijde van de winkels (de bijzondere glazen pui), kan er nu opgetreden worden tegen bedrijven die teveel aanschurken tegen het succes van Apple. Mogelijk dat Microsoft wat meer afstand gaat nemen, het bezwaar wat zij maakte tegen de registraties van Apple heeft het niet gehaald.

Vraag is wel of de registraties internationaal doorgezet worden. In Europa zijn wel eerder vergelijkbare registraties geaccepteerd door de Europese merkautoriteiten (denk aan benzine stations zoals Esso, BP etc.), maar de trend is momenteel toch om inrichtingen en panden in Europa eerder als model te laten registreren (mede gezien de kosten). Echter een merkregistratie geeft wel een veel betere bescherming, en zo lang het gebruikt wordt een veel langdurige bescherming.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje