De iconische Apple-stores zijn inmiddels een begrip geworden. Winkels met een unieke uitstraling. Niet alleen vanwege de wachtende klanten in de rij voor de winkel, maar vooral vanwege de unieke transparante uitstraling. Kenmerkende aspecten zijn: de glazen panelen voorkant van de winkel, de strakke rechthoekige tafels, de glazen trap en de ingebouwde verlichting.
Het succes is dusdanig groot dat niet alleen in Amerika shops aanhaken bij dit design, maar in China vrij direct het concept is overgenomen (zie Abcor’s eerdere publicaties over bijzondere merkinbreuken in China). Reden voor Apple om het design beschermd te krijgen, maar dit stuitte in eerste instantie op grote problemen. De Amerikaanse merkautoriteiten weigerde in eerste instantie het merk omdat het geen onderscheidend vermogen had. Ook bij de tweede poging werd het merk om die reden geweigerd, echter Apple maakte hier succesvol bezwaar tegen. Het diende een rapport in van 122 pagina’s (inclusief consumenten onderzoek) waarom het interieur wel onderscheidend vermogen heeft/ de inrichting wel als merk wordt herkent door het publiek.
Met de registratie van de inrichting (en de eerdere registraties voor speciale losse delen zoals de glazen trap etc.) en de registratie van de buitenzijde van de winkels (de bijzondere glazen pui), kan er nu opgetreden worden tegen bedrijven die teveel aanschurken tegen het succes van Apple. Mogelijk dat Microsoft wat meer afstand gaat nemen, het bezwaar wat zij maakte tegen de registraties van Apple heeft het niet gehaald.
Vraag is wel of de registraties internationaal doorgezet worden. In Europa zijn wel eerder vergelijkbare registraties geaccepteerd door de Europese merkautoriteiten (denk aan benzine stations zoals Esso, BP etc.), maar de trend is momenteel toch om inrichtingen en panden in Europa eerder als model te laten registreren (mede gezien de kosten). Echter een merkregistratie geeft wel een veel betere bescherming, en zo lang het gebruikt wordt een veel langdurige bescherming.