nieuwscategorie: ,

De kracht van het ondergeschoven kindje van de klas. Modellenrecht een fantastisch IE-middel om contractspartijen in bedwang te houden.

Modellenrecht; bindmiddel om contractspartijen bij elkaar te houden

Een briljant idee, een gat in de markt, maar hoe is dit te beschermen? Een idee alleen is vaak niet voldoende. Bij de ontwikkeling is er meestal nog een andere partij nodig in verband met de afzetmarkt of om de productie te financieren. Maar andere partijen zijn eng. Als je een tip van de sluier oplicht, is de kans groot dat een ander ermee aan de haal gaat. Zie hier de spagaat waarin menig ondernemer zit.

Nieuwe producten ontwikkelen kost geld, in het algemeen veel geld. Afzet is daarom cruciaal en vandaar dat er vaak een partner gezocht wordt. Echter de machtsverhoudingen tussen deze bedrijven is vaak niet gelijk. Enerzijds is er de kleine uitvinder versus anderzijds de (grote internationale) producent. Omdat er bij de producent ook van alles continu ontwikkeld wordt, zal die niet snel een geheimhoudingsverklaring tekenen. Blijft natuurlijk de vraag, wat dan wel te doen.

Niets doen is in ieder geval niet slim. Het is algemeen bekend dat ontwerpen, opeens door derden gelanceerd worden, die toch wel erg veel lijken op de eerder gepresenteerde ideeën. Vaak vertrouwen bedrijven dan op het auteursrecht. Nadeel hiervan is alleen wel dat er altijd discussie kan blijven over wanneer dat is ontstaan en of het werk wel auteursrechtelijk te beschermen is. Het nieuwe modellenrecht is hier goed op ingesprongen en laat zich de laatste jaren steeds beter zien als adequaat middel om rechten te behouden.

In de zaak om de Tri-tennis wand zien we mooi de kracht van het modellenrecht. De Tri Tenniswand is een tennis oefenwand. Op het doek is een zijde van het tennisveld afgebeeld. Van Spaendonck is de bedenker en producent hiervan. Sinds 2003 en heeft voor het model direct als Europees model laten registreren.

In 2009 komt de andere partij (China Commodoties) in zicht met het voorstel de wand ook in andere landen te introduceren. Uiteindelijk besluiten partijen toch uit elkaar te gaan omdat partijen verschillende marketing strategieën hebben. De een wil kwaliteit, de ander een goedkopere productie en verkoopprijs.

In 2010 komt China Commodoties met een eigen wand op de markt, die toch wel veel op die van Spaendonck lijkt. De zaak die dan start, bevat alles want van Spaendonck doet hierbij een beroep op haar modellen recht en eist (en krijgt) een Europees verbod.

Allereerst wordt de vraag gesteld of het model wel rechtsgeldig is want er zijn oudere oefen tenniswanden en oudere octrooien. De rechter vindt echter dat de totaalindruk van de nieuwe tenniswand totaal anders is. Echter de tenniswand die China Commodoties levert, is vrijwel identiek dus die is wel een inbreuk.

Het grote voordeel bij een Europees Model is dat de rechter er vaak vanuit gaat dat het model geldig is, anders had de wederpartij maar tijdig een nietigheidsactie moeten starten. Ander groot voordeel is dat een model eigenlijk een fort Europa creëert. Mocht je als producent vermoeden dat de fabriek in China toch nog wat extra produceert voor derden, dan kan een EU model ook heel goed als afschrikmiddel gebruikt worden. Chinese fabrikanten durven namelijk vaak niet het risico te lopen om de artikelen voor eigen risico te produceren en te leveren. Zeker als ze in kennis gesteld worden dat de grenzen in Europa op slot zijn. Vooral gezien de wisselende status van het Auteursrecht in de diverse Europese landen, ligt er een gouden toekomst in het verschiet voor

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje