HASHTAGS, TWITTER en Tweet advertenties – de nieuwste vormen van merkinbreuk?

Merkinbreuk bij social media via hashtags

Het merkenrecht verplaatst zich langzaam maar zeker steeds meer richting het Internet. Google speelt hier handig op in door bedrijven te suggereren dat zij best wel het merk van de concurrent als Adword kunnen kopen om de eigen site te promoten. Gelukkig begint de rechtspraak hier meer duidelijkheid in te geven. Nu is er echter een nieuwe loot, het gebruik van hashtags/hekjes bij Twitter en het kopen van deze met hashtags gemarkeerde woorden door bedrijven.

De eerste juridische uitspraken over de toelaatbaarheid van merken als Google Adword zijn een feit. Gebruik van het merk van de concurrent als Adword om je eigen producten te promoten mag (vaak niet). Dat oordeelde niet alleen de Nederlandse rechter maar tevens ook de Deense. Wachten is nu op de rest van Europa hoe zij de eerdere uitspraak van het Europese Hof interpreteren. Terwijl het rechtmatig gebruik van Adwords zich via gerechtelijke uitspraken moet uitkristalliseren, dient er zich nu een nieuw fenomeen aan, het “misbruik” van hashtags bij Twitter.

Onze “hekje” ( het symbool #, Engels “hashtag”) wordt gebruikt om woorden in Tweets te markeren. Het is eigenlijk door Twitter bedacht om berichten beter te kunnen rangschikken. Echter dat gebruik is nu verder gegaan. Door voor een belangrijk woord in een tweet een “hekje” te zetten, wordt je bericht direct gerangschikt bij andere tweets met hetzelfde onderwerp. Tegelijkertijd neemt het zoeken binnen social media een grote sprong, dus als er gezocht wordt op een woord kan het gebruik van een Hashtag heel handig zijn om je tweet beter onder de aandacht te krijgen. Tot zover niets fouts onder de zon.

Het was even wachten, maar nu wordt er dan ook op een totaal andere manier “misbruik” gemaakt van deze nieuwe tool. Niet langer verschijnen er nog uitsluitend relevante tweets te vinden, nee steeds vaker verschijnen er irrelevante tweets omdat bedrijven voor extra kosten een dominante tweeter vermelding willen hebben. Zo heeft HP de APPLE  hashtag “gekocht”. Als je dus als gebruiker iets wilt zoeken over Apple en zoekt op #APPLE dan verschijnt nu niet Apple als eerste maar de tweet van HP. HP heeft betaald om haar tweets te laten verschijnen zodra gebruikers zoeken op #apple, #mac en #macbook.  Net zoals bij Google zullen we wel eerst weer naar het Hof moeten voordat we meer duidelijkheid krijgen over de toelaatbaarheid van het kopen van merken van derden om je eigen tweets te promoten. Tot die tijd, wees gewaarschuwd, dat je ook bij social media ongewenste info kunt krijgen als de adverteerder maar genoegd betaald.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje