De eerste juridische uitspraken over de toelaatbaarheid van merken als Google Adword zijn een feit. Gebruik van het merk van de concurrent als Adword om je eigen producten te promoten mag (vaak niet). Dat oordeelde niet alleen de Nederlandse rechter maar tevens ook de Deense. Wachten is nu op de rest van Europa hoe zij de eerdere uitspraak van het Europese Hof interpreteren. Terwijl het rechtmatig gebruik van Adwords zich via gerechtelijke uitspraken moet uitkristalliseren, dient er zich nu een nieuw fenomeen aan, het “misbruik” van hashtags bij Twitter.
Onze “hekje” ( het symbool #, Engels “hashtag”) wordt gebruikt om woorden in Tweets te markeren. Het is eigenlijk door Twitter bedacht om berichten beter te kunnen rangschikken. Echter dat gebruik is nu verder gegaan. Door voor een belangrijk woord in een tweet een “hekje” te zetten, wordt je bericht direct gerangschikt bij andere tweets met hetzelfde onderwerp. Tegelijkertijd neemt het zoeken binnen social media een grote sprong, dus als er gezocht wordt op een woord kan het gebruik van een Hashtag heel handig zijn om je tweet beter onder de aandacht te krijgen. Tot zover niets fouts onder de zon.
Het was even wachten, maar nu wordt er dan ook op een totaal andere manier “misbruik” gemaakt van deze nieuwe tool. Niet langer verschijnen er nog uitsluitend relevante tweets te vinden, nee steeds vaker verschijnen er irrelevante tweets omdat bedrijven voor extra kosten een dominante tweeter vermelding willen hebben. Zo heeft HP de APPLE hashtag “gekocht”. Als je dus als gebruiker iets wilt zoeken over Apple en zoekt op #APPLE dan verschijnt nu niet Apple als eerste maar de tweet van HP. HP heeft betaald om haar tweets te laten verschijnen zodra gebruikers zoeken op #apple, #mac en #macbook. Net zoals bij Google zullen we wel eerst weer naar het Hof moeten voordat we meer duidelijkheid krijgen over de toelaatbaarheid van het kopen van merken van derden om je eigen tweets te promoten. Tot die tijd, wees gewaarschuwd, dat je ook bij social media ongewenste info kunt krijgen als de adverteerder maar genoegd betaald.