Actievere rol Facebook bij nepadvertenties

Actievere rol Facebook bij nepadvertenties

Het aantal Facebook gebruikers stond begin 2019 op 2,3 miljard. Daarmee is het medium een ideaal platform geworden voor adverteerders. Facebook verdient daar dan ook riant aan; afgelopen jaar bedroegen de advertentie-inkomsten 45 miljard dollar. Het is niet verbazingwekkend dat Facebook ook gebruikt wordt door bedrijven en mensen met minder nobele gedachten. Sinds 2018 staan er op Facebook wervende Bitcoin advertenties. Daarbij wordt John de Mol opgevoerd als succesvolle Bitcoin investeerder.

John de Mol wenst een verbod op het gebruik van zijn naam of gezicht. Hij vindt dat Facebook hiertegen actief moet handelen. Veel benadeelden hebben zich gemeld bij de Fraudehelpdesk, die de schade door deze nepadvertenties inschat op 1,7 miljoen. Facebook belangrijkste argument is dat zij hiervoor niet aansprakelijk is. Zij is een neutraal doorgeefluik en daarom niet verantwoordelijk voor inbreukmakende vorderingen op het platform (het safe harbour verweer).

De rechter is het daar niet mee eens gezien de actieve rol van Facebook om advertenties wel of niet op Facebook en Instagram te laten verschijnen. Facebook is tegen de beslissing in beroep gegaan. Benieuwd wie John de Mol gaat steunen, want inmiddels zijn er ook nep Bitcoin advertenties op Facebook van Jort Kelder, Humberto Tan en sinds januari van Martijn Krabbé. (Bron beeld: nepadverties op Facebook)

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje