Unilever’s Oma’s variatietips en Alzheimer niet in strijd met goede smaak

Unilevers commercial van Oma's variaties op de hutspot niet in strijd met art 4 NRC -goede smaak

De nieuwe commercial van UNOX om iedereen aan de stamppot te krijgen, maakt de tongen weer los. In de commercial gaat een aantal dochters bij hun moeder eten. Op bezorgde toon vraagt een van de dochters wat er met moeder aan de hand is, nu zij sambal en nasikruiden in de hutspot wil doen. Als de moeder de hutspot serveert, blijkt deze onverwacht lekker te zijn, waarop moeder antwoordt: “Recept van Facebook.”  Op het eind verschijnt in beeld: Varieer ook met stamppot, kijk op facebook/unox. 

Humor en commercials blijft gevaarlijk in Nederland. Enerzijds is de commercial genomineerd voor de STER GOUDEN LOEKIE, maar anderzijds kwamen er ook klachten bij de Reclame Code Commissie. De commercial zou de spot drijven met ernstige ziektes als Alzheimer, en dus in strijd zijn met de Nederlandse Reclamecode. Unilever betoogt dat dit niet het geval is. Met ouderdom wordt niet de spot gedreven. Oma is zelfs het stralende middelpunt. De Commissie is het daarmee eens. Met demente mensen of zij die de ziekte van Alzheimer hebben, wordt niet de spot gedreven. De commercial heeft een duidelijke knipoog. Dat niet iedereen dit even kan waarderen, leidt niet tot een ander oordeel. De commercial is niet in strijd met de goede smaak (art 2 NRC) en ook niet nodeloos kwetsend (art 4 NRC). Bron; YouTube- Unilever commercial

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje