Sinds 2000 produceert en verkoopt het bedrijf wereldwijd verzorgingsproducten. Het merk is in vele landen geregistreerd, waaronder de Europese Unie. Uiteindelijk volgt er een rechtszaak.
The Body Shop stelt dat zij het teken RITUALS niets als merk gebruikt, maar om aan te geven dat haar producten voor behandelingen zijn te gebruiken. Het publiek ziet dat als beschrijvend gebruik. Daar heeft The Body Shop een punt, want puur beschrijvend gebruik levert geen merkinbreuk op.
De rechter is het daar echter niet mee eens. Door het woord RITUAL heel dominant weer te geven, in hoofdletters, een kader, een ander en groter lettertype en soms ook in een andere kleur, zal het publiek het woord als merk opvatten.
De merken zijn overeenstemmend. Omdat de merken voor identieke producten worden gebruikt en in hetzelfde marktsegment, kan de consument denken dat er een commerciële band is met Rituals (bijvoorbeeld een gezamenlijke actie). Gevolg: wat ons betreft een terecht verbod. Wil je een woord beschrijvend gebruiken, gebruik het dan niet dominant en los van de tekst, omdat de consument dan kan denken dat dit om een (sub)brand gaat.