Europese campagne Vlaams Belang inbreuk op merken Westmalle

Reclamerecht: Europese campagne Vlaams Belang inbreuk op merken Westmalle

De campagnes van het Vlaams Belang leiden regelmatig tot een rechtszaak. Zo ook de laatste campagne voor het Europese Parlement 'Westmal of halal'. In de campagne zien we Philip Dewinter en kegelvormig glas drinken, gevuld met een donderbruine vloeistof. Dit beeld is ook de hoofdvisual op de Facebook campagne en het Twitter bericht waarin de campagne wordt aangekondigd.

 

Abdij der Trappisten van Westmalle wenst niet geassocieerd te worden met deze multimediale politieke campagne en start een versnelde procedure bij de rechtbank in Antwerpen. De Abdij heeft niet alleen het woordmerk WESTMALLE TRAPIST laten registreren, maar ook de kenmerkende vorm van haar Westmalle glas. De rechter oordeelt dat de campagne hierop een inbreuk maakt. Westmal is een verkorte weergave van Westmalle, het dominante deel van het merk WESTMALLE TRAPPIST. Het gebruikte kegelvormige glas is ook overeenstemmend. In de campagne wordt verwezen naar het bekende merk en niet naar het dorpje Westmalle. Hierdoor wordt er ongerechtvaardigd voordeel getrokken uit de reputatie van het merk. De campagne kan tevens afbreuk doen aan de reputatie van het merk. De campagne wordt daarom alsnog, twee weken voor de Europese verkiezingen, verboden.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje