Picnic lachende derde bij Max verstappen parodie?

Picnic lachende derde bij Max verstappen parodie?

Picnic heeft zich in Nederland in een keer op de kaart gezet met de parodie op de Jumbo commercial met Max Verstappen. Zoals gehoopt en gewenst, ging de campagne viraal. Dat daarmee inbreuk werd gemaakt op de portretrechten van Max werd op de koop toegenomen. Een normale campagne om een vergelijkbare naamsbekendheid te krijgen, kost een veelvoud. Omdat Max een verzilverbare populariteit heeft, volgde een rechtszaak waarbij hij 450.00 euro eiste.

In de rechtszaak die volgde, zijn er rapporten ingediend om te onderbouwen welke vergoeding Max normaal zou vragen. Onduidelijk is of er ook een rapport is ingediend hoeveel deze campagne Picnic heeft bespaart. De rechtbank bepaalt de vergoeding uiteindelijk op € 150.000,-. Naar mijn mening een schijntje gezien het doel van Picnic om in een keer het merk op de kaart te zetten. Het argument dat het Picnic niet verweten kan worden dat de campagne viraal ging, raakt kant nog wal, sterker daar is die juist voor gemaakt. Hopelijk gaan partijen in beroep, zodat deze factor wel wordt meegenomen. Het mag toch niet zo zijn dat bewust inbreukmakend gedrag beloond wordt in Nederland.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje