Pussy energydrinks- onverantwoorde reclame

energydrink naam pussy

Vrouwonvriendelijke of seksueel getinte reclames kunnen altijd op veel kritiek rekenen. Het is bekend dat in Nederland de grenzen van het toelaatbare worden opgezocht. Duidelijk is, dat internationaal de grenzen hiervoor lager liggen. Zo is in Engeland de nieuwe postercampagne van PUSSY energy drinks verboden: ‘PUSSY, The drink’s pure, it’s your mind that’s the problem’ (bedacht door Trevor Beattie die ook de bedenker is van het kleding/modemerk FCUK).

Volgens de klagers is PUSSY een seksuele verwijzing, denigrerend, seksistisch en vernederend voor vrouwen. Daardoor is de campagne ongeschikt voor kinderen die met de billboards in aanraking komen.

Het verweer van de adverteerder is dat dit een ironische campagne is. Pussy heeft volgens het Engelse (Oxford) woordenboek de betekenis van ‘een kat, kitten’. De naam verwijst daarom naar de symboliek/eigenschappen van een kat: koel, mooi en natuurlijk.

Omdat (volgens ASA) het woord ‘pussy’ in de uiting niet direct verwijst naar vrouwen, is het niet denigrerend of seksistisch voor vrouwen. Maar omdat de billboard duidelijk verwijst naar de dubbele betekenis, krijgt die het ook. Voor oudere kinderen is dit een seksuele verwijzing, waardoor de campagne hen ongeschikt is. De campagne mag daarom niet in zijn huidige vorm worden voortgezet.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje