Foto eigen personeel in bedrijfsreclame

Foto eigen personeel in bedrijfsreclame

Als iemand wordt gefotografeerd, dan kan die bezwaar maken tegen de publicatie van die foto als de persoon daarvoor een redelijk belang heeft. Bij BN’ers is dat vaak een financieel belang. Bij gewone mensen/personeel gaat het vaak om het recht op privacy, bescherming van de eer en goede naam.

 

In 2017 laat een werkneemster van meubelhallen Kolham zich fotograferen voor de reclamebrochure van het bedrijf. Nog geen jaar later gaat zij werken bij de concurrent. Als Kolham in 2019 opnieuw één van de foto’s gebruikt in een folder, maakt de ex-werkneemster daartegen bezwaar. Zij beroept zich op haar portretrecht en wenst 5.000 euro schadevergoeding te krijgen voor de ongewenste publicatie (ze wil niet langer geassocieerd worden met de producten van de vorige werkgever).

De rechter is het met haar eens. Omdat de werkneemster toestemming heeft gegeven voor de fotoshoot, heeft zij in principe afstand gedaan van haar portretrecht. Maar die toestemming is beperkt tot gebruik in reclamefolders tijdens het dienstverband, omdat er geen harde afspraken zijn gemaakt in het verleden.

Omdat de werkneemster is gaan werken voor de concurrent, had het bedrijf eerst moeten checken of de foto’s nog steeds gebruikt mochten worden. Dat is niet gedaan, dus het beroep op haar portretrecht is terecht. Echter, de schadevergoeding wordt bijgesteld naar € 500,-. Het gaat hier om beperkt gebruik en de ex-werkneemster is niet een bekend persoon.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje